0

sdílení

Zažij Prahu s Anetou a Jenny skrze jejich senzační nápad a rozjeď to s „greenglasses“!

/ 30. prosince 2016 / Rozhovory

Tohle je pecka! Jenny Day a Aneta Hebrová vytvořily adresář, kde najdeš lokální, ekologická nebo veganská místa a podniky v Praze. Přesvědč se na vlastní oči a mrkni na greenglasses.cz. Kromě online adresáře také uspořádaly dva festivaly Sustainability Day a napsaly mezinárodního průvodce Prague Green City Guide. O tom, jaké mají další plány a jak to všechno se začalo, se dočteš v našem rozhovoru.

Ahoj holky, obě teď žijete v Praze, prozraďte mi, jak jste se seznámily?

Seznámily jsme se na dvojitém rande v Pražské filharmonii a pak jsme na sebe náhodou znovu narazily po několika měsících na dámských toaletách v jednom baru. Začaly jsme se setkávat hlavně kvůli jazykům – Jenny mě učila anglicky a já ji česky. Zjistily jsme, že máme společné zájmy, a tak vznikla první verze blogu greenglasses.

Čím je pro vás Greenglasses? A kdo všechno za projektem stojí?

Greenglasses je o naší vlastní změně k udržitelnějšímu životnímu stylu a současně i naplnění mise ozelenit Prahu. Dříve jsme se cítily bezradné v čekání na politická řešení, ale pak jsme si uvědomily, že ve skutečnosti máme velkou sílu v tom, že můžeme „hlasovat našimi penězi“. Zkrátka dvě holky s jinou národností, které se potkaly v Praze a přestaly se na svět koukat přes růžové brýle. Obě se učí žít zdravěji, pravdivěji a chtějí si zjednodušit život a zpomalit. Greenglasses začal jako blog a online adresář, který vyhledává zelenější alternativy ve všech oblastech života od jídla, přes kosmetiku až po oblečení. Z adresáře se vyvinul festival Sustainability Day a také mezinárodní průvodce Prague Green City Guide. Všechno to jsou nástroje, které podporují pražskou zelenější komunitu.

screen-shot-2016-12-21-at-19-57-39Zdroj foto: Archiv Greenglasses

Mnoho lidí dnes aspoň tuší, že naše chování není v současnosti udržitelné ekologicky, sociálně a ekonomicky. Pro málo z nás to ale znamená, že je třeba změnit naše chování. Jak se vám daří přesvědčovat lidi, že to má smysl?

My se vyloženě nesnažíme lidi přesvědčovat. Spíše ukazujeme lepší možnosti lidem, kteří je také hledají. Každý potřebuje mít svoji vlastní motivaci ke změně. Pro nás to bylo zničené životní prostředí v krásných cestovních destinacích, plus dopady na naše vlastní zdraví. Dokumenty jako True Cost, Just Eat It a Before the Flood, či knížky jako The Upcycle, This Changes Everything a Ecological Intelligence nám také pomohly v tom si uvědomit, jak je situace naléhavá.

Greenglasses vznikly v zimě 2014 v kavárně Louvre, co bylo tím posledním impulsem, kdy jste si řekly, že půjdete do takového projektu?

Tím, jak jsme se učily jazyky, jsme měly příležitost si hodně povídat o našich životech. Jenny v té době začala psát blog o zelené Praze a chtěla to někam posunout. Já jsem měla zkušenosti s vytvářením cestovního portálu a to téma nás obě bavilo…a pořád baví.  

Měly jste ze začátku jasno, co všechno bude Greenglasses představovat? Nebo se to vyvíjelo postupně?

Mise byla od začátku jasná, ale cesta se vyvinula postupně. Věděly jsme, že chceme být praktickým nástrojem pro lidi, které zajímají světové problémy a chtějí také změnit vlastní životy, a chtěli jsme docílit toho, aby Praha byla zelenější (ve smyslu, aby se tu uchytly i podniky, které dbají na kvalitní suroviny a materiály, čímž se jejich cena navyšuje). Bylo nejjednodušší začít s blogem, netušily jsme, že také uspořádáme festival a napíšeme Prague Green City Guide. Všechny tyto aktivity jsou ale nástroji k dosažení stejného cíle.

Crowdfunding je dneska populární způsob, jak dát o sobě vědět svým fanouškům a zároveň získat finance. Měly jste velmi úspěšný projekt na Hithitu. Co vám to přineslo za zkušenosti?

Zkušenost s HitHitem byla skvělá. Vytváření našeho prvního videa nás dost bavilo a kampaň pomohla jak našemu projektu, tak i tématu. Veřejnost si toho začala všímat a díky HitHitu jsme získaly pozornost médií, včetně rozhovoru pro ČT. Peníze, které jsme získaly, pomohly designu stránek, zlepšení mapy a filtrů, a to nás vedlo k dalším aktivitám.

green01802Zdroj foto: Archiv Greenglasses

Každý projekt si vyžaduje finance, jak jste se tím popraly vy?

Od začátku jsme věděly, že chceme být finančně nezávislé, ale chvíli trvalo zjistit jakým způsobem. Na začátku jsme získaly podnikatelský grant Erasmus Young Entrepreneur, který nám opravdu pomohl prvních 6 měsíců, crowdfunding byl také dobrým finančním zdrojem. Chceme být sociálním podnikem, který ještě není ukotven v právním systému. Tedy entitou, která má obchodní model, ale sociálně společenské cíle jsou její prioritou.

Jak se na vás v začátcích dívalo okolí? Dočkaly jste se pochopení a podpory?

Jak u koho. Pro někoho to byl skvělý nápad a pro jiného bylo a pořád je nepochopitelné, ale dost lidí tomu fandí a začíná žít stejným způsobem. Lidé si uvědomují, že stávající stav není udržitelný, zvlášť ti, kteří cestují nebo je zajímá, odkud všechny jejich věci pocházejí. A jakmile se to začne dotýkat jejich osobního života a zdraví, tím je jejich motivace větší.

Jak se u vás kromě vašich stránek a sociálních sítí mohou lidé dozvědět?

Především ze Sustainability Day, našeho festivalu udržitelného životního stylu, který se konal v červnu a prosinci tohoto roku. Ale rády propojujeme tuto komunitu v reálném offline světě, kdykoliv je to možné, ať už je to přes festival nebo na jiných akcích, které organizují další spřátelené podniky.

Nedávno jste představily Prague Green City Guide, můžete nám říct, o co vlastně běží?

Prague Green City Guide je první mezinárodní průvodce Prahy představující zrenovované brownfieldy, cyklistické stezky a půjčovny, městské zahrady, parky, hotely a hostely podporující úsporu energií a vody, farmářská tržiště, bio a fair obchody, second-handy, místní designové oblečení a vegetariánské, veganské a raw restaurace. Je to nástroj, který podpoří místní zelenou komunitu tím, že se o ní dozví turisté a něco si tam koupí.

Vaše stránky i sociální sítě vesměs fungují v češtině, ale i v angličtině, což u nás nebývá úplně automatické. Cílíte spíše na Pražany nebo se o ekologičtější způsob života zajímají spíše cizinci žijící v Praze?

Je to tak půl na půl. Naším cílem je i zvyšování povědomí o tomto tématu širší veřejnosti a to bez místní komunity nelze. Je tu spoustu projektů, podniků a iniciativ, pro které je to také cíl – od zero waste obchodů přes spřátelený Sustainable Fashion Day či iniciativ Zachraň jídlo nebo půjčoven elektrokol apod. Je ale pravdou, že pro spoustu cizinců je téma udržitelnosti větší samozřejmostí a jsou také více ochotni si připlatit za kvalitu.

Jak je na tom podle vás Praha ve srovnání s ostatními evropskými městy?

V porovnání se severskými městy, Vídní či Berlínem máme co zlepšovat, na druhou stranu se to dost rychle pozitivně mění. Spousta lidí oceňuje jednu z nejlepších sítí městské hromadné dopravy v Evropě a i když je Praha kopcovitá, tak se dá projíždět úžasnými cyklostezkami na kole. Najdeme tu také velké množství vegetariánských restaurací, zelených ploch, obnovených brownfieldů a komunitních zahrad. Třídění a kompostování odpadu v institucích, úřadech a školách jsou oblasti, na kterých by se mohlo zapracovat více, abychom zlepšili naši půdu.

pgcg-5Zdroj foto: Archiv Greenglasses

Myslíte, že se Praha změnila za tu dobu, co váš projekt běží?

Je možné, že už jsme v “zelené bublině”, ale myslíme si, že více a více lidí mluví o udržitelnosti. Je tu mnohem více komunitních zahrad, lokálních designérů a iniciativ…lidé se začínají více seberealizovat a také více podporovat místní ekonomiku a sociální podniky.

Co plánujete do budoucna? Čím vším budou Greenglasses?

Teď se primárně chceme zaměřit na propagaci Prague Green City Guide, a to i v dalších evropských městech. A do budoucna budeme pokračovat v naší misi s cílem ozelenit Prahu.

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]