0

sdílení

Z nuly k oblakům: Konec zdlouhavých check-inů a odměřených recepčních. Mews Systems dělají z hotelů zařízení 21. století

Marianna Mikešová / 28. prosince 2016 / Business

zdroj: standardhotels.com/Mews Systems

Rozhodli se, že hotelnictví nutně potřebuje revoluci a postavili na tom svůj byznys. Dnes jejich software používají stovky hotelů v téměř 20 zemích a mají pobočky ve třech evropských metropolích. Nápad na to, jak dostat hotely do nové éry a zpříjemnit zážitky hostů, pochází z hlavy českého podnikatele Richarda Valtra.

 

Ahoj Richarde. Vystudoval jsi filozofii, což má k hotelnictví celkem daleko. Jak ses do těchto „vod“ dostal?

Je to dáno rodinným byznysem, v hotelnictví jsem tak trochu vyrůstal. Myslím si však, že filozofie mi pomohla zaměřit se na podstatu toho, co jsem chtěl vytvořit. Pomáhá mi vidět problémy komplexněji.

S tvojí firmou Mews Systems jsi začal jakousi hotelovou revoluci. Co ti vadilo na způsobu, jakým se dělal pohostinský byznys?

Ze začátku jsem to ani neměl v plánu. Prostě jsem chtěl, aby hotel, na kterém jsem pracoval, měl světové parametry. Kromě toho jsem přemýšlel nad tím, jak by asi vypadal systém, který by to dokázal všechno zvládnout. Postavit na tom firmu mě napadlo až po tom, co jsem zjistil, že ve skutečnosti žádná firma na trhu takto nepřemýšlí.

Foto: Z archivu Richarda Valtra 

Rozhodl ses vytvořit hotel bez recepce. Znamenalo to, že lidi při příchodu do hotelu vítal pouze displej mobilu nebo to nebylo zcela tak?

To ani ne, spíše jsem nechtěl, aby host to složité technologické zázemí hotelu jakkoli vnímal. Podstatou hoteliérství je, že se host cítí jako doma. A to, že se host musí dívat na recepčního, jak jeho nejosobnější údaje ťuká do počítače, je podle mě pravý opak. Recepce by tam přitom vůbec nemusela být, kdyby tyto informace lidé předali předem a totožnost by byla ověřena diskrétnějším způsobem.

Někde mezitím jsi potkal svého společníka, se kterým ses do té doby neznal. Co vás spojilo?

S Mattem jsme se seznámili na jedné párty a já jsem mu začal vyprávět o tom, jak bych si představoval fungování hotelu ve 21. století. Po několikaměsíčním setkávání pochopil, že to s tím systémem myslím vážně. V té době byl velmi frustrovaný, protože sám chtěl v hotelech Hilton takové inovace prosadit. Já jsem ho zřejmě dokázal přesvědčit, že jen vyspělejší technologie změní myšlení těchto řetězců a že by měl z tohoto rozjetého vlaku vystoupit, aby se stal podnikatelem. Doufám, že toho nelituje. :)

Bylo od začátku v plánu vyvinout vlastní hotelový PMS (Property Management Software)?

To vůbec ne! Myslím si, že na začátku bychom si na něco takového ani netroufli, spíše jsme si mysleli, že by to byl dobrý doplněk pro stávající obrovské systémy. Když jsme však přišli na to, že žádný PMS nepodporuje funkce, které jsme chtěli umožnit – například v té době check-in přes mobilní telefon či automatické stahování plateb z karet, tak nám nezbylo nic jiného, ​​než pokusit se vytvořit vlastní systém.

Mohlo by se zdát, že vaší vizí je přetvořit hotelnictví – obor, v jehož centru byl vždy lidský kontakt, na něco, kde bude vše prováděno pomocí technologií. Jak to ve skutečnosti je?

Vidíme to trochu jinak. Začnu u toho lidského kontaktu. Jaký je nejrychleji rostoucí hotelový řetězec na světě? Jednoznačně Airbnb. A proč? Ceny nejsou nijak zvlášť nižší, tak kvůli čemu to je? Myslím si, že lidem imponuje, že když někam cestují, tak tam toho lidského kontaktu zažijí více, ne méně. A v hotelu, kde se lidskost projevuje zmrzlým úsměvem, nastavením dlaně pro předání karty a pasu a odrecitováním skripta, podle kterého host najde schody, zjistí kdy jsou snídaně a do kdy musí vyklidit pokoj, tu lidskou pestrost velmi nevidím. Myslím si, že lidé chtějí při cestování něco zažít a tradiční hotelový recepční jim tento pocit nedá.

Pak jsou tu však i lidé, kteří hledají hotel či hostel jen kvůli tomu, že potřebují někde přespat. Proč by měl být takový člověk zavalen těmi nepodstatnými informacemi a obírání o cenné minuty času? Myslím si, že informace se dají krásně předat i lepším způsobem, stejně jako zážitky. Dříve jsme se tedy soustředili na vytvoření systému, který myslí na budoucnost, ne na současnost.

Foto: standardhotels.com

Dnes již existují hotely, jejichž pracovníky jsou roboti. Je tohle budoucnost?

Haha, to ne. :) Myslím si, že k tomuto máme ještě velmi daleko, i když to samozřejmě záleží na tom, co chceme. Nevím, proč by někomu mělo vadit, kdyby robot odnesl jeho kufr na pokoj. Na druhou stranu, na nejlepší steak či nejlepší holičství bych se raději zeptal místních. Vidím to tak, že mechanické práce by měli dělat roboti, protože to, že kufry odnese portýr, pro mě nemá žádnou přidanou hodnotu. Ostatní služby, u kterých je zapotřebí empatie, vřelost a kreativita, by však měl provádět člověk, který k tomu má ty nejlepší předpoklady.

Pomocí vašeho PMS se mohou hosté v hotelech ubytovat, rezervovat si služby či platit. Je ještě něco, co byste chtěli v nejbližší budoucnosti doplnit?

Myslím si, že nápadů máme mnoho a jsou spojeny s managementem jakýchkoliv prostor, nejen hotelů. Dále by podle nás bylo do budoucna zajímavé podívat se na způsob placení. Budeme v budoucnu používat národní měny? Budeme platit za všechny služby měsíčně nebo na kredit?

Foto: Mews Systems
Foto: Mews Systems

Mews Systems využívají stovky hotelů ve více než 20 zemích. Co však takové malé ubytovny? Je pro ně taková technologie reálná, co se týče financí a efektivity?

Myslím si, že zatím zřejmě ne. Stále se více soustředíme na větší hotely, kde automatizaci, kterou náš produkt přináší, nejvíce ocení. Jednou bychom ale rádi vytvořili produkt, který by mohl využívat i jednotlivec, aby si postavil své hotelové impérium.

Jak velkou úsporu může váš produkt hoteliérům přinést?

Tak například v Kodani, kde máme největší hotel, mají přibližně 1 100 lůžek a žádnou recepci. Místo ní si postavili café bar a hosté celou administrativu řeší přes SMS zprávy. Tam je tedy úspora pracovních míst na recepci, a tím, že je automatizovaná administrace spojená s platebními kartami a alokací pokoje v hotelu, tak i na sales oddělení. Pak je to také o tom, jak systém dokáže komunikovat s dalšími systémy a optimalizovat ceny dle aktuální nabídky a poptávky na trhu.

Foto: Mews Systems

Většinu vašich klientů tvoří zahraniční hoteliéři. V Česku nebo na Slovensku o to není takový zájem?

Určitě je a myslím, že je stále větší a větší Rozhodli jsme se však, že na začátek se budeme více soustředit na prodej v zahraničí.

Na jaké platformě váš software funguje?

Jak jsem avizoval, v této fázi je pro nás nejdůležitější back-end funkcionalita a spolehlivost systému. Celá naše platforma tedy běží na Microsoft Azure a musím říci, že jsme maximálně spokojeni s výkonností a s tím, jakým tempem se vyvíjí. Jelikož naše služba je pátěřním systémem pro hotely, které bez nás nemohou hotel provozovat, musíme mít partnera, který nám umožní fungovat bez problémů po celém světě.

Foto: Mews Systems

PMS softwarů je dnes už hodně. Co děláte jinak než konkurence, například jeden z top hráčů, Oracle?

Naší nejzásadnější výhodou je, že srdce týmu tvoří hoteliéři, cestovatelé a tým programátorů, kterým je vcelku jedno, jak vypadaly staré hotelové systémy. Myslíme jen na to, jak bychom chtěli, aby hoteliéři využívali náš systém a jak si myslíme, že je to správné z uživatelského hlediska, proto dokážeme být rychlejší a agilnější než naše konkurence.

Dnešní trend v cestování udávají platformy jako Booking.com či Airbnb.com. Co si o nich myslíš?

Jak jsem avizoval, tak Airbnb je opravdu skvělá marketingová platforma. Booking.com totéž. Mrzí mě však, že se soustředí na to, aby z hoteliérů (pro mě i člověk s jedním pokojem ke krátkodobému pronájmu je hoteliér) vytáhli maximální provizi (18% a více na Booking.com a cca 10% na Airbnb), než aby hoteliérům opravdu pomáhali. Proč například Airbnb nenabízí nástroj, pomocí kterého by mohl hoteliér automaticky platit daně? Nebo proč Booking.com neumí v Česku a na Slovensku nepočítat provizi i z DPH do celkové faktury? Toto je však celkově problém všech těchto platforem, ať už se jmenují Airbnb nebo Uber.

Foto: Z archivu Richarda Valtra 

Nedávno se vám podařilo najít partnera, získali jste investici v hodnotě 1,5 milionu eur. Do čeho budete investovat?

Budeme zejména přidávat funkcionalitu. V horizontu několika let bychom se rádi více zaměřili na využívání metod umělé inteligence na vyřizování běžných požadavků v hotelích – od běžných objednávek pokojů hosty po úkolování a otázky zaměstnanců. Také bychom rádi abstrahovali systém tak, aby byl použitelný pro jakékoliv časové možnosti – například, aby si člověk dokázal rezervovat část prostoru jen na pár hodin. Chtěli bychom řešit i napojení na další portály typu Booking.com, Breather, Recharge, DaUse a podobně.

V současnosti máte pobočky v Praze, Londýně a Amsterdamu. Kde se nejčastěji pohybuješ ty?

Momentálně asi nejvíce v Praze a v Londýně, ale nyní cestujeme prakticky každý týden.

Foto: Mews Systems

Stihneš kromě řízení firmy i nějaké volnočasové aktivity?

Přiznám se, že bohužel ne. Jednou týdně hraji fotbal, ale na víc teď nemám čas.

Daří se ti to, co sis předsevzal – přispíváš k inovacím hoteliérství na celém světě. Jakou radu bys dal mladým podnikatelům se stejně ambiciózními sny?

Nejpodstatnější asi je, aby si člověk uměl říct, co chce v životě se svým projektem či firmou dokázat. Naše ambice mnohonásobně přesahují svět pohostinství, ale my jsme takoví pološílení (smích). Nejdůležitější rada, jakou bych jim dal, je, že nejpodstatnější na každém projektu je tým lidí. Firma nikdy nebude o jednom individuálním člověku, proto je nejdůležitější jako zakladatel či vlastník zapřít své ego, přestat říkat „já“ a vše začínat slovem my.

Foto: theemblemhotel.com

 

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]