Z nuly k oblakům: Český startup Hugport posouvá potenciál reklamních obrazovek na nový level

Marianna Mikešová / 23. května 2017 / Startupy

zdroj: Hugport

Úkolem startupů není jen vyvíjet cool produkty, ale především hledat řešení reálných problémů. CEO společnosti Hugport Stanislav Richter se rozhodl vyřešit neefektivní správu reklamních obrazovek v obchodech a pomoci tak firmám k vyšším ziskům, zpětné vazbě a spokojenějším zákazníkům.

Ahoj Stando, Hugport jsi založil spolu se dvěma co-foundery. Jak jste se poznali a co bylo impulsem ke vzniku tohoto projektu?

Všechno to začalo obrazovkou na recepci akcelerátoru xPORT VŠE, kde sídlila naše předcházející firma. Obrazovka, na kterou se měly vkládat novinky a informace pro týmy a návštěvníky, visela 2,5 metrů nad zemí. A ženy z recepce s průměrnou výškou metr šedesát na ni s flashkou jednoduše nedosáhly.

Tři zakladatelé, to se často nevidí. Jak máte rozdělené úlohy ve firmě?

Myslím si, že v týmu se velmi dobře doplňujeme. Někdo je „rozebíhač“, „kreativec“, „vizionář“, jiný zase technologický mág, další „dotahovač“, „obchodník“ a „networker“. V počáteční fázi startupu je to však vlastně úplně jedno, protože každý musí dělat všechno, ať už na to má vlohy, nebo ne. Mít tří co-foundery je proto velká výhoda. V současnosti by nás však nejlépe doplnil android vývojář. :)

Foto: Hugport 

Je Hugport vaší první firmou nebo už máte nějaký projekt za sebou?

Před Hugportem měl každý z nás několik projektů v různých oblastech. Dohromady jsme se dali na předposledním z nich v oblasti Business Intelligence, kde jsme si vyzkoušeli spolupráci ve společném týmu. Pro projekt jsme nakonec nebyli schopni získat rizikové financování, a tak jsme skončili těsně před realizací. Zdravé jádro týmu však zůstalo.

To, čím se zabýváte, je zcela netradiční. Koho by napadlo, že za reklamními obrazovkami v obchodech je nějaká propracovaná technologie? Proč vás toto odvětví zaujalo?

Jak jsem již zmínil, začalo se to obrazovkou na recepci akcelerátoru. Hledali jsme na trhu nějaké řešení, ale nenašli jsme ho. Tak jsme čistě pro interní potřeby vyvinuli malý rychlý program, který měl do obrazovek zadávat obsah na dálku pomocí externího zařízení. Zanedlouho se však ukázalo, že právě dostatečně jednoduchá a funkční vzdálená správa a řízení obsahu na trhu vůbec není samozřejmostí.

Protože se nám podařilo velmi rychle prodat naše MPV, rozhodli jsme se do digital signage (tak se naše odvětví nazývá) naskočit. Je to obrovská technologická a obchodní výzva – na straně technologie řešíme nejen webové rozhraní, ale zejména komunikaci s hardwarem – obrazovkami. Na straně obchodní se pak potýkáme s velkými zaběhnutými firmami.

 

Jakým byznysům dokáže Hugport reálně pomoci?

Každému, kdo chce efektivně a centrálně řídit komunikaci prostřednictvím digitálního média – obrazovky – a umožnit svým zákazníkům, aby přes obrazovky informace nejen dostávali, ale i je zasílali zpět.

To zní, jako by byla vaše technologie skutečně univerzální. Kde jsou její limity?

Obrazovky v obchodech a pobočkách se pomalu stávají standardem. Hugport je zde proto, aby umožnil jejich snadnou centralizovanou správu, a navíc dovolil vkládat i lokální obsah. Představ si, že například manažer prodejny drogerie může vložit do výlohy pozvánku na akci místního gymnázia, kterou sponzoruje, aniž by narušil koloběh centrálně řízené reklamy. Limitem je pak už jen lidská představivost.

Říkal jsi, že Hugport je interaktivní – zákazníci informace nejen přijímají, ale také je odesílají. Jak přesně to funguje?

Mnoho našich klientů považuje za nezbytné získávat od zákazníků zpětnou vazbu – například v jídelních provozech. Potřebují jednoduše získávat informace o tom, jak strávníkům chutnalo, zda je třeba něco zlepšit, nebo jak se osvědčil nový kuchař. V Hugportu jednoduše vytvoří anketu, publikují ji do všech poboček a zákazníci pak přes dotykový displej nebo smartphone hlasují. Výsledky jsou pak k dispozici pro centrální analýzu.

S jakými přístroji je software kompatibilní a kolik může firmu jeho instalace stát?

Hugport je postaven tak, aby si mohl zákazník vybrat z co největšího portfolia zařízení. Je to z toho důvodu, že každý zákazník a projekt má specifické požadavky na umístění a velikost obrazovek a zobrazovacích ploch. V této chvíli jsou podporovány profesionální displeje Samsung, LG, Phillips a další výrobci profi obrazovek.

Celé řešení nabízíme formou Software as a Service. Znamená to, že za jeden měsíční poplatek získá zákazník náš software, serverovou infrastrukturu, podporu a provoz celého řešení.

Hugport však není vaším jediným projektem. Je to tak?

Ano, Hugport je de facto „klientem“ naší druhé služby, která cílí více na zahraniční trh a její název je signageOS. Jde o operační systém, díky kterému je člověk schopen řídit jakoukoli profesionální obrazovku.

Váš systém funguje na platformě Microsoft Azure. Proč jste si vybrali právě tohoto partnera?

Microsoft Azure používáme díky programu BizSpark pro startupy. Ten nám přináší znatelnou úsporu v nákladech na provoz celého řešení a umožnil nám rychlý deployment pro produkční nasazení. Vybrali jsme si ho kvůli předešlé zkušenosti a kontaktu na lokální pobočku, kam se můžeme obrátit, když potřebujeme pomoc či radu.

Foto: Hugport

O tomto businessovém odvětví skutečně není mnoho slyšet. Máte vůbec v okolí nějakou konkurenci?

Konkurence je vždy. :) Toto odvětví je specifické tím, že jsou zde usazeny velké firmy dodávající „železo“, tedy obrazovky, instalace elektřiny a podobně, a jako vedlejší produkt řeší i software pro ovládání. My děláme jen software, co nás odlišuje a současné firmy pak bereme jako partnery při dodávkách.

Kdo tvoří vaši klientelu?

Naši zákazníci jsou velmi rozmanití. To, co mají společného, je však větší počet lokalit, které je třeba spravovat z jednoho místa. Mezi nejčastější klienty patří banky, sítě prodejen, developeři či vysoké školy.

Podařilo se vám v byznysu proniknout i za hranice Česka? 

Několik instalací máme i mimo Českou republiku. Je to díky síti našich partnerů, kteří jsou aktivní napříč Evropou. Jelikož jde o software prodávaný jako SaaS, nedělá nám problém ani klient z Antarktidy, kdyby měl připojení na internet. :)

Jste stále začínající firma s pár zaměstnanci. Pracujete aktuálně spíše na růstu firmy, nebo se soustředíte na vývoj produktu?

Toto jde ruku v ruce, primárně se však soustředíme na růst firmy. Zlepšování produktu pak vyplývá ze spolupráce se zákazníky a reakcemi na trhu.

Co vám pomáhá odreagovat se od práce, nebo naopak být produktivnější?

Sport a pravidelná páteční pizza. :)

Foto: Hugport

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]