0

sdílení

Výběrová káva je na vzestupu, lidé začínají chápat, že velké značky nenabízí ani kvalitu, ani dobré chutě, říká jeden ze zakladatelů Coffee to Home

/ 22. prosince 2016 / Startupy

 Coffee to Home,  kávový startup, jehož službu si před dvěma lety předplatilo patnáct lidí. Dnes si můžete výběrovou kávu objednat nejen v Čechách ale i na Slovensku. Více o kávovém předplatném i kávě samotné prozradí jeden ze spoluzakladatelů – Ondřej Macků. 

kava1-jpgfoto: archív coffee to home

Jsi spoluzakladatelem startupu Coffee to Home. Můžeš váš projekt více přiblížit?

Ahoj, předně díky za možnost rozhovoru, jsme rádi za každou příležitost, kdy jsme na očích jak my, tak výběrová káva. Právě o tom je také naše služba. Nejdřív bych měl asi říct, co znamená „výběrová káva“. Je to kvalitnější káva, která je na farmách sbírána ručně a prochází několika koly kontrol při každém stadiu zpracování. Proto je potom daleko lahodnější a můžeme v ní organicky rozlišovat různé chutě od meruněk a ostružin, přes oříšky až k čokoládovým tónům. To je přesně to, co nás na tom baví a co chceme ukázat i ostatním lidem. Proto naše služba každý měsíc dováží zákazníkům až domů naše degustační balíčky, kde jsou pokaždé tři jiné kávy ze tří jiných českých a slovenských pražíren.

Proč právě káva, je to kvůli tomu, že ji máte prostě rádi, nebo jste chtěli změnit vnímání kávy u nás?

Je to obojí. Výběrová káva je obecně hodně na vzestupu, protože lidé začínají chápat, že velké značky nenabízejí ani kvalitu, ani dobré chutě. Jednou (možná spíš 2x – 3x ;-) ) ochutnáte výběrovku, a už se nikdy nedokážete vrátit zpátky, za to vám ručím jedním naším balíčkem zdarma.

Služby, ve kterých si lidé předplácejí nejrůznější produkty, jsou v současné době velmi populární. Co je na nich pro zákazníky tak atraktivní?

Asi to pohodlí, nic moc neřešíte, zadáte platbu a vše dostáváte pravidelně až domů. Je to prostě model, který se v online době hezky osvědčil jak zákazníkům, tak prodejcům.

První degustační balíček byl k dispozici již před dvěma lety v listopadu. Jaké byly začátky Coffee to Home, kolik lidí si předplatilo hned první trojici káv?

Já si přijdu, že jsme na začátku pořád. Zákazníků máme sice o mnoho více, ale pořád je toho spousta, co chceme vylepšit. První trojici si zakoupilo přesně 15 lidí, z toho bylo několik našich kamarádů. Takto ale začíná asi každá nová firma ve spotřebním zboží.

Jak byste nadále chtěli rozvíjet svůj startup?

Máme před sebou jednu velkou výzvu a mnoho menších. Velkou ještě neprozradím, na té se začne pracovat po novém roce, ale bude to bomba! :) Mezi ty menší určitě patří celkově větší pohodlí pro zákazníky (více způsobů platby, dopravy, atd.) a také chceme rozjet B2B segment.

Jak probíhá měsíční výběr káv, které se dostanou k předplatitelům. Vybíráte z těch druhů, které vám právě zachutnaly, nebo slyšíte na tipy od dodávajících pražíren?

V prvé řadě se snažíme spravedlivě střídat pražírny, se kterými spolupracujeme. Takto máme jasně dané 3 pražírny na každý měsíc a ty nám nabídnou své nejlepší kousky. My si potom vybíráme takový mix, aby byly všechny kávy zajímavé, vzájemně se doplňovaly a byly jiné, než předchozí měsíce.

Mohli bychom se někdy setkat s kávou vypěstovanou v Čechách a na Slovensku, nebo je to neproveditelné?

V našich podmínkách by to bylo asi hodně obtížné. Vypěstovat by se dala, ale ty náklady by byly tak vysoké, že by se nedala prodat. Byla by to spíš maličká úroda pro radost. Jsou ale služby, které vám prodají semínka a sami si pak kávu můžete zkusit pěstovat.

Balíčky obsahují různé typy káv z různých koutů světa. Jaké jsou nároky na následnou domácí přípravu konkrétní kávy, aby si zachovala svoji exkluzivitu?

Je dobré, když se dodržují určité postupy přípravy kávy. Obecně jsou kávy na bázi espressa, na které potřebujete pro zachování kvalitu hodně drahé přístroje. Potom je zde ale filtrovaná káva, která chutná výborně a stačí na ni přístroj za pár stovek korun. Naučit se s ním dokáže každý během chvilky a vše chutná nebesky. To je určitě varianta, kterou doporučuji pro domácí použití. Nakonec je to ale všechno jedno, hlavně vám musí chutnat. ;-)

Řada káv, které nabízíte, má chuť ananasu, jahod, citrusů a mnoha dalších druhů ovoce. S jakými ohlasy na takovéto netradiční kombinace chutí se setkáváte?

Jedině pozitivní. O tom to celé je. Kdo by nic podobného nechtěl, tak si nás ani nekoupí.

kava2-jpgfoto:archív coffee to home

Jaký je rozdíl mezi tradičními značkami kávy, které najdeme v každém supermarketu, a kávami z pražíren, které nabízíte vy?

Je to vlastně nesrovnatelné. Komoditní kávy těží z toho, že mají levnou kávu z obrovského množství různých míst. Jsou mezi nimi i nezralá nebo defektní zrnka. Aby chuť sjednotili a zakryli defekty, tak musí kávu při pražení více spálit, proto je potom hořká. Tím ale zničí všechny dobré chutě a zdravé látky. To není cesta, se kterou se ztotožňujeme my. Ani chuťově, ani přístupem.

Kávové předplatné si mohou objednat lidé ze Slovenska i České republiky. Liší se kávová kultura na Slovensku a v Česku?

Na Slovensko jsme začali dodávat teprve nedávno, takže ještě sám nemůžu říct. Česká republika je určitě o kousek napřed. Slovensko ji ale mohutnými kroky dohání.

Mnozí lidé upřednostňují instantní kávu, která je rychle hotová, ráno člověka probudí, v práci mu pomůže neusnout. Může pečlivá příprava kvalitní kávy soupeřit s rychlým výsledkem instantní kávy?

Jsou to hrušky a jabka. V podstatě bychom do té trojice mohli přidat ještě třeba CocaColu a bude to pořád všechno stejně (ne)srovnatelné.

Já sám kávu nepiji, o co se ochuzuji?

My o výběrové kávě mluvíme jako o nebeské chuti. Nemá to daleko k pravdě. Ale každý to má jinak.

Čím je pro tebe káva, při jakých příležitostech ji nejraději piješ?

Ráno povzbuzení v podobě espressa, přes den filtrovaná na chuť a soustředění, večer cappuccino jako dezert. ;-)

zdroj titulní foto: archív coffee to home
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]