0

sdílení

Vojta Roček: Ambicióznost projektu zvyšuje jeho šanci na úspěch

/ 14. prosince 2015 / Rozhovory

Vojta Roček je známý propagátor business intelligence, kontroverzní diskutér a jeden z 50 nejvlivnějších lidí na československých sociálních sítích (dle Klábosení). Vlastnil soukromý rumový klub, pracoval v Keboole, dělal v GrowJOBu konzultanta osobního rozvoje. Zapojení dat do byznysových procesů řešil v Leo Express, následně ve startupu Bileto, odtud už byl jen krůček nahoru k vlastníkovi Bileta – investiční skupině Rockaway. Pro Rockaway pracuje v tzv. Value Creation Teamu jako Director of Business Intelligence, pomáhá startupům z portfólia v práci s daty a za to samé má odpovědnost v celém E-commerce Holdingu.

12188921_453712331499119_7899045151904300357_n

 

Ahoj Vojto, začněme tím, kdo vlastně jsi. Od roku 2010 je Tvé jméno veřejně spojeno s daty a business intelligence. Přesto sám sebe označuješ na vojtarocek.com pojmem company builder, tento rok jsi přednášel na WebExpu na téma Design for Change, organizoval si Metacamp na téma Temná vize budoucnosti. Jak jsou tyhle věci spojeny a co vlastně děláš?

Vojta Roček: Rád pracuji s informacemi. Hodně mě baví číst a vědět víc. Baví mě zkoumat jak a proč informace vznikají, jak se šíří a jak je vnímáme my, lidé. S tím souvisí odvěká touha chápat svět. Vidět věci tak, jak doopravdy jsou. Chápat proč se lidé chovají tak, jak se chovají, a proč svět vypadá zrovna tak, jak vypadá. Když zkombinuješ tyhle dvě věci, vypadne ti z toho, že nikde jinde než v Business Intelligence (BI) jsem vlastně ani skončit nemohl. Tento obor je o analýze, pochopení a prezentaci informací o světě kolem nás. A proč company builder? Začal jsem mít pocit, že už jsem viděl dost na to, abych přestal analyzovat a začal tvořit. Že užitečnější, než jen v samotném zkoumání a popisu, budu u zrodu, kdy se lze pár dobře mířenými radami vyhnout spoustě nepříjemností v pozdějších fázích.

vic_7324_1024

V současné době máš na vizitce Business Intelligence Director skupiny E-Commerce Holding. Po schválení nákupu Mallu to bude největší e-commerce subjekt v České republice, ne-li střední Evropě. Když k tomu přidáme Heuréku, tak to bude datový ráj. Proč v takovouto dobu Rockaway opuštíš?

Vojta Roček: Směřování Rockaway se po nákupu Vivantisu, CZC a Mallu logicky naklonilo od startupů víc směrem k e-shopům a čistému e-commerce. Mám pocit, že už jsem ze světa e-commerce viděl vše, co jsem vidět chtěl, a že ačkoli bych určitě měl čím přispět, neudržel bych sám sebe na limitu svých možnosti. Nudil bych se. Za poslední rok jsem začal vnímat svět trochu jinak a snažím se hledat problémy, které mě nadchnou svoji ambiciózností.

Říkáš od startupů směrem k e-commerce. Co je pro Tebe v tomhle kontextu definice startupu?

Vojta Roček: Startup je pro mě něco jako NAVY seals (elitní americká útočná jednotka, pozn. red.) – extrémně zkoordinovaný malý team vysoce výkonných jednotlivců, kteří dokážou chirurgicky přesným zásahem nadělat zásadní problémy i mnohonásobně větší armádě. Tím, že se mohou bez výjimky spolehnout jeden na druhého, tím že jsou teamem jenom Áčkových hráčů (výběrový proces je extrémně náročný), mohou podnikat věci, které by bez tak hluboké vzájemné synergie nebyly možné. Každý zásah NAVY seals (startupu) je vlastně malou disrupcí v týlu nepřítele (korporátu).

12031396_419834944881803_2993276439694275169_o

 

Takže nejdůležitější pro úspěch startupu je podle Tebe sehranost celého teamu?

Vojta Roček: Nejen to – z trojice product, team a market je to pořád jenom jedna třetina. Marc Anderseen (jeden z jeznámějších a nejúspěšnějších venture capital investorů pozn. red.) se občas lidí ptá, co oni považují z trojice product, team a market za nejdůležitější. Drtivá většina lidí řekne “team” nebo “product”. Marc argumentuje tím, že nejdůležitější je market. Dychtivý trh dokáže i z průměrného teamu vytáhnout funkční produkt, ale pokud nemáš trh, tak i sebelepší team se špičkovým produktem zůstane zapomenut v propadlišti dějin. Sám jsem ale za poslední rok začal považovat za nejdůležitější něco úplně jiného – ambicióznost samotné myšlenky.

To moc nechápu, můžeš to nějak rozvést?

Vojta Roček: Pokud máš extrémně ambiciózní projekt a nedržíš se u zdi, zvyšuješ šanci, že uspěješ. Už od začátku máš pozornost. Když máš pozornost, ušetříš za náklady na marketing, PR a lépe se ti nabírají zaměstnanci. Pokud se hodně snažíš předběhnout dobu, půjdeš navíc na trh v době, kdy ostatní teprve začnou přemýšlet, jak začít s tím, co ty už máš hotové. Ambiciózností projektu zvyšuješ jeho šanci na úspěch.

11884667_10153591677439176_3628637014704294798_o

 

Máš tedy pocit, že jsou lokální projekty málo ambiciózní?

Vojta Roček: Ani bych je pomalu nenazýval startupy. Jsou to normální firmy, projekty, ale rozhodně to nejsou startupy s ambicí stát se unicorny a dosáhnout na valuaci v miliardách dolarů. Proto se potýkají s tím, co všichni ostatní na trhu – mají problém získat pozornost médií a nabrat dobré lidi. V 90 % případů je problémem founder nebo foundři. Startupy tu zakládají lidé, kteří neumí správné naformulovat e-mail, uložit si hesla od serverů do zabezpečené databáze nebo správně namotivovat své zaměstnance. Nemyslím si, že v době, kdy chtějí tihle zakládat startup, jim lze nějak výrazně pomoc.

Myslíš, že jim nelze pomoci. Jaký máš názor 2 miliardy, které chce stát vyčlenit právě na rozvoj startupů? Jsou to zbytečně utracené peníze?

Vojta Roček: Nejen zbytečně, myslím, že přímo škodlivě. Výběrová kritéria umožní přežít startupům, které by díky špatné původní myšlence nepřežily, protože by do nich nikdo normální neinvestoval. Tyhle startupy potom díky penězům od státu vyvinou ještě větší tlak na pracovní trh s programátory, kterých je tady už dnes kritický nedostatek. To posune existující startupy do nezáviděníhodné situace, kdy se o ty dotace budou muset začít prát taky, jen aby dokázaly nabídnout dostatečně vysoké platy svým vývojářům. Tím, že o program bude zájem, se prohlásí za úspěšný, ale žádnou přidanou hodnotu na trh nepřinese, spíše naopak.

11068181_10152768901010205_4058943761117380540_n

 

To zní dost pesimisticky, není možné, že to některým projektům pomůže, že budou nakonec opravdu úspěšné?

Vojta Roček: Tak určitě. Pokud jich bude 50, tak je velká šance, že z nich 2-3 opravdu uspějí, ať už to bude znamenat cokoli. Otázkou ale zůstává, jestli by náhodou neuspěly i bez těch dotací, na normálním, nepokřiveném trhu, kde by je brát nemusely. Na získávání dotací se s velkou pravděpodobností nabalí nová startupová lobby, která bude placená ze získané dotace a bude mít zájem na tom, aby ji dostali ti, co ji nabídnou nejvíc. Z nasyslenych peněz pak budou lobbovat u úředníků za pokračování programu a kruh se uzavře.

Je tedy podle Tebe nějaký způsob, jak může stát startupům opravdu pomoc?

Vojta Roček: Musel by přestat řešit problémy a zaměřit se na jejich příčiny. Pokud někomu vadí, že tu máme málo mladých úspěšných podnikatelů, měl by se místo rozhazování peněz všemi směry spíš zaměřit na reformu školství, abychom nevychovávali tovární dělníky bez fantazie. Chceme lidi, kteří měli odmala šanci formulovat svůj názor a zpochybňovat zažité. To je základ dobrého disruptivního myšlení a něco, co se v dnešním školském systému prostě neučí.

1601331_10152768904095205_5191388380103131686_n

 

No a jak vypadá Tvoje budoucnost tím pádem? Co od Tebe můžeme čekat v příštím roce? :)

Vojta Roček: Doba se zrychlila a už teď dochází k redefinici způsobu, jak nejlepší hráči exekuují projekty. Věci jako Gigster nebo IAM role nad AWS Lambda podle mě příští rok zásadně změní způsob, jakým vznikají úspěšné startupy. Budoucnost nefandí velkým SW housům s béčkovými hráči, ale menším specializovaným áčkovým teamům, které se umí spojit pro konkrétní projekt a pokrýt si špičkovou exekucí ve své doméně.

Proto zakládám Trologic, který, krom implementace BI, bude zároveň platformou, která dokáže pro konkrétní projekt propojit ty nejlepší lidí na trhu. Jsem pro ně garancí, že se neupíší k další agenturní práci, ale že se budou realizovat na projektu, který bude ambiciózní, intenzivní a bez zbytečných kompromisů.

S Trologicem se proto budu soustředit na relativně úzký segment zákazníků, kteří mají jasnou vizi toho, co chtějí ve své firmě změnit, a nebojí se dělat odvážná rozhodnutí. Ostatní tady za deset let stejně nebudou.

 

Přidat komentář (0)