Vědci přišli na to, jak se učit dvakrát rychleji

Katarína Zelinková / 1. června 2017 / Tools a Produktivita

zdroj: pexels.com

Pomocí této techniky se nové dovednosti naučíš rychleji a efektivněji než kdykoliv předtím.

Osvojování nových dovedností nikdy nebylo procházkou růžovou zahradou. Je jedno, zda ses učil hrát na klavír, nebo si chtěl zdolat těžký level ve tvé oblíbené hře, pravidelné opakování bylo vždy klíčovou zásadou. Ale jak už to bývá, opakováním se i ta nejzábavnější činnost stává nudnou. Proto není divu, že mnozí z nás při zkoušení něčeho nového začnou a skončí ještě v přípravné fázi. Proces učení je příliš pomalý a nudný a nám se nechce ztrácet čas.

Zdroj: pexels.com

Výzkumníci z Univerzity Johna Hopkinse se proto rozhodli zjistit, zda by se učení nových dovedností nedalo zvládnout i rychleji a zároveň efektivněji. Výsledky jejich zjištění jsou přinejmenším povzbuzující. Přišli jsme na to, že pokud při procvičování vaše úkoly mírně obměníte, pomůže vám to naučit se více rychleji, než kdybyste stále dokola opakovali stejnou činnost, přibližuje výsledek výzkumu Pablo Celnik, ředitel oddělení fyzikální medicíny a rehabilitace na Hopkinsově univerzitě.

Výzkumu se zúčastnilo 86 dobrovolníků, kteří se učili novou dovednost – ovládání kurzoru na obrazovce počítače stáčením malého zařízení. Dobrovolníci byli následně rozděleni na tři skupiny a každá skupina měla na procvičení nové dovednosti 45 minut. O 6 hodin později jedna ze skupin svůj úkol zopakovala. Druhá skupina si ho zopakovala také, ovšem s malou obměnou. Na mačkání zařízení, pomocí kterého byl ovládán kurzor na počítači, bylo potřeba více síly. Třetí skupina, která sloužila jako referenční, cvičení praktikovala pouze jedenkrát.

Zdroj: pexels.com

Po ukončení tréninku výzkumníci u každé skupiny prověřili, jak rychle a účinně si jednotliví účastníci osvojili novou dovednost. Referenční skupina dopadla ve výsledcích testování nejhůře, což výzkumníci očekávali. Výsledky ostatních dvou skupin je však překvapily. Skupina, která při tréninku pracovala s obměněným úkolem, prokázala až dvakrát lepší výsledky ve srovnání s druhou skupinou.

Podle výzkumníků tento typ učení využívá tzv. konsolidaci. Konsolidace je proces, při kterém jsou oživeny naše staré vzpomínky a spolu s novými vědomostmi se modifikují a lépe uloží do paměti. Důležitá je i šesti hodinová přestávka, protože podle neurologických výzkumů je náš mozek schopný modifikovat se a lépe využít nově nabyté poznatky právě až po 6 hodinách.

Zdroj: pexels.com

Vědci se už dlouho domnívali, že se takto upevní a zlepší naše dovednosti, ale výzkum prováděný na Hopkinsově univerzitě se touto problematikou zabývá jako první. Navíc otestoval jen základní předpoklad, proto je pro úplné otestování všech hypotéz třeba provést řadu výzkumů. Existuje však vysoká pravděpodobnost, že právě tato technika osvojování nových činností je rychlejší a efektivnější. Zároveň vůbec není komplikovaná a zvládne ji každý z nás.

 

Zdrojový článek:  sciencealert.com

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]