0

sdílení

V Norsku tě finančně podpoří, pokud budeš jezdit na kole

Martina Rypáková / 11. února 2017 / Zajímavosti

Norsko chce zajistit snížení své celkové uhlíkové stopy a snížit negativní dopad na životní prostředí. Proto ve svých aktivitách nepolevuje. Po tom, co se stalo první zemí, která absolutně odmítá odlesňování deštných pralesů, se vláda zaměřila na dopravu v hlavním městě. Každý, kdo má zájem o koupi elektrobicyklu, dostane dotaci ve výši 10 000 norských korun (30 500 Kč).

 

Zatímco ve Finsku probíhá sociální experiment na tisícovce lidí, kteří v nezaměstnanosti dostanou 600 € (16 000 Kč) měsíčně, vláda v Oslu oznámila, že vynaloží dvojnásobek, aby pomohla zmírnit negativní vlivy dopravy na životní prostředí. Od 1.2.2017 nabízí všem zájemcům o koupi tzv. cargo kol dotaci ve výši 10 000 norských korun, tedy 30 500 Kč. Určitě jsi slyšel už i o tom, že v blízké budoucnosti chce Norsko zakázat i prodej aut na fosilní paliva. Podporou cyklistické dopravy však propaguje nejen čistší životní prostředí, ale i zdravý životní styl. Cargo elektrická kola jsou specifická i tím, že jsou vybavena speciálním nosičem, který pomůže s nákupem nebo odnosem těžších osobních věcí. Ale pozor. Takové elektrické cargo kolo není vůbec levná záležitost. Ceny se pohybují od 60 do 150 tisíc Kč, dotace tedy pokryje „jen“ 25% až 50% celkových nákladů.

zdroj foto: flickr.com

Norsko do nové cyklistické infrastruktury investuje v přepočtu až kolem 23 miliard Kč, které by měly zajistit nové cyklo trasy a nová elektrická kola. Celý projekt je však vystaven i velké kritice. Samotné Oslo má 618 000 obyvatel a dotace jsou ve výši, která vystačí maximálně pro 500 až 1000 obyvatel. Čímž se vlastně problém s emisemi a se smogem nevyřeší celoplošně. Někteří obyvatelé dokonce označili aktivitu za „aktivitu pro bohaté“. Je to z toho důvodu, že ne každý disponuje takovým obnosem, aby si v této chvíli mohl dovolit cargo e-bike koupit.

zdroj foto: flickr.com

Nicméně Oslo má velké plány. Propagací cyklistické dopravy chce postupně zakázat vstup aut s dieselovými motory do centra. Toho chtějí dosáhnout do roku 2019. Další neméně ambiciózní cíl je do roku 2030 neprodukovat žádné emise oxidu uhličitého. Pokud vše půjde podle plánů, v roce 2020 bude mít hlavní město Norska poloviční produkci emisí oproti roku 1990.

zdroj: citylab.com
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]