0

sdílení

V bujonových kostkách si kupujete velmi drahou sůl s masovým aroma, říká zakladatel vývarového startupu Jaroslav Vácha

/ 29. října 2016 / Rozhovory

Sami sebe nazývají nepřáteli kostek. Bujonových. Trojice mužů – zakladatel Jaroslav Vácha, logistik Jan Vácha a designér Jakub Gruber – vyhlásila otevřenou válku bujonovým kostkám. V rukou mají muži z Konečně vývar silné zbraně, kterými chtějí probudit chuťové buňky i zájem o kvalitní potraviny.

Vaši vývarovou základnu tvoří trojice mužů. Co vás svedlo dohromady, vášeň pro vývary a nenávist vůči bujonům?

Dohromady nás svedla potřeba udělat něco nového. A hlavně v úplně jiném oboru, než kterým se živíme. S Honzou a Jakubem rádi vaříme a nechápali jsme jak je možné, že na trhu není kvalitní alternativa kostky. Prostě jsme si nemohli koupit kvalitní vývar pro podlévání oblíbeného italského risotta. Řekli jsme si, že musí být víc lidí, jako jsme my, kteří mají rádi svůj volný čas a také svoje žaludky. :)

 

Jaké byly vaše začátky. Setkávali jste se s pochopením, nebo si lidé mysleli, že bojujete s větrnými mlýny?

Větší prodejci, o které jsme samozřejmě měli od začátku zájem, nám na naše první e-maily vůbec neodepisovali (smích). Spolupráci s nimi de facto odstartovala naše komunikace na Facebooku. Vydali jsme se cestou osvěty – snažili jsme se vysvětlit benefity poctivého složení, inspirovat pomocí receptů a odkrýt výrobu vývaru, která není bez práce a nákladů. To se ukázalo jako správná cesta. Ve chvíli, kdy se naši fanoušci počítali na tisíce, nás prodejci začali oslovovat sami.

 

Jednou z vašich premis je boj proti bujonovým kostkám. Jak se tento boj vyvíjí?

Kostku jsme si vybrali jako typického zástupce produktů, které se podle reklam tváří hrozně poctivě. Po použití v kuchyni a přečtení složení na etiketě ale zjistíte, že jste se stal obětí reklamních bludů. Toto vnímá čím dál více spotřebitelů, protože nás oslovil například i supermarket Globus. Bojovníků proti kostce tedy přibývá.

 

Jak se projekt, o kterém jste dříve říkali, že spíše než o byznys se jedná o zábavu, posunul? Nestal se ze zábavy byznys?

Nevím, jestli je “byznys” to správné slovo. Rozhodně se ze start-upu stala životaschopná firma. Své původní zaměstnání si zatím stále ponecháváme a mzdy si z prodejů vývarů nevyplácíme. Zábava v poznávání nového je pro nás stále hybnou silou.

 

Váš produkt se rozšiřuje mezi narůstající množství e-shopů i kamenných obchodních řetězců. Kam dál byste chtěli expandovat?

Začali jsme koketovat s myšlenkou vývozu do zahraničí. Již nyní máme prodejce na Slovensku. Chystáme se i do Německa.

 

Momentálně nabízíte zeleninové, hovězí a kuřecí vývary. Chystáte nějaké vývarové novinky?

V brzké době se chceme pustit do výroby demi-glace. Časem plánujeme připravit i vlastní řadu již hotových polévek.

 

Plánujete „konečně“ dělat po vašem i další jídla, bujonové kostky nejsou jedinými dostupnými polotovary.

Ničemu se nebráníme a možná se pro nás v budoucnosti otevře i tahle cesta. Produktovou řadu budeme určitě rozšiřovat.

 

Chápu, že kompletní příprava vývarů je tajemstvím, můžete přesto alespoň naznačit, zda jste se při vaření řídili vlastními kuchařskými zkušenostmi nebo jste zabrousili do kuchařek našich babiček?

V tomto směru nejsme žádní břídilové a naše recepty a výtvory jsme konzultovali s těmi největšími odborníky v branži. Naše babičky měly naprosto zásadní roli při finálním doladění chuti a výběru bylinek.

 

Co je při přípravě kvalitního vývaru nejdůležitější?

Kvalitní suroviny a trpělivost. Také vědět, jaký vývar jak dlouho táhnout. Každý druh vývaru potřebuje specifickou dobu přípravy, aby se do vody dostalo co nejvíce živin ze surovin a přitom neztratil svou čerstvost. U zeleninového například určitě neplatí „čím déle, tím lépe“.

 

Je používání bujonů v Česku rozšířenější než jinde ve světě. Používáme tyto náhražky z lenosti nebo kvůli tomu, abychom ušetřili?

Bezpochyby oboje. Lenost nebo nedostatek času zcela chápeme. Nicméně co se týče šetření, tam nejsme zcela přesvědčeni. Když se podíváte zblízka na složení bujónových kostek, zjistíte, že velká řada z nich obsahuje kolem 20% soli. Jinými slovy by se dalo říct, že si kupujete velmi drahou sůl s masovým aroma, zvýrazňovačem chuti a kukuřičným škrobem. Bohužel cena a reklama hraje hlavní roli v rozhodování při nákupu potravin. Složení produktů bohužel většinu lidí nezajímá.

 

Kdy naposled jste jedl instantní polévku nebo vývar z kostky?

Sám jsem si polévku z kostky neudělal hodně dlouho. Snad naposledy na vysoké škole. „Nevědomky“ si ji určitě dávám dost často. Přes obědy se stravuji v restauracích a nedělám si iluze, že by polévky dělali z vlastních vývarů. Většina podniků používá náhražky. Dokonce náš dodavatel surovin na hovězí vývar nabízel restauracím kosti na vývar zdarma. Nikdo je nechtěl.

 

titulní foto: facebook.com/konecnevyvar

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]