0

sdílení

V Barceloně našli způsob, jak vrátit ulice zpět lidem

Simona Hanzelová / 5. února 2017 / Tools a Produktivita

zdroj: cdn-image.travelandleisure.com

Stejně jako každé velkoměsto, i Barcelonu trápí dopravní zácpy a s tím související znečišťování ovzduší. Město však přišlo s plánem městské mobility, který si klade za cíl ekologičtější, čistší a k chodcům přátelštější život. 

 

V Barceloně našli způsob, jak vrátit ulice zpět lidem. Celý plán je založen na konceptu jistého superbloku, tedy mini-sousedství, ve kterém budou vnitřní cesty uvolněny především pro chodce a cyklisty, zatímco automobilová doprava se bude soustředit na okrajové části sousedství. Město chce díky tomuto jednoduchému a zároveň inteligentnímu řešení v příštích dvou letech zredukovat motorizovanou dopravu až o 21%.

zdroj: assets.inhabitat.com

Rozšíření veřejného prostranství pro chodce a snížení frekvence motorizované dopravy však nejsou jedinými benefity barcelonského plánu pro městskou mobilitu. Mnohem větší význam má snížení předčasné úmrtnosti způsobené motorizovanou dopravou, a to nejen dopravními nehodami. Nedávné studie totiž ukázaly, že znečištěné ovzduší je v Barceloně příčinou až 3 500 předčasných úmrtí ročně. Město doufá, že po odstranění motorizované dopravy, výstavbě 200 kilometrů cyklostezek a přidání autobusových zastávek se alternativní způsoby přepravy stanou pro obyvatele přirozenou volbou.

zdroj: assets.inhabitat.com

Jednou z prvních oblastí, ve které se tento plán zrealizuje, bude čtvrť Eixample. Ačkoliv se osobní automobily na cesty v nitru superbloku dostanou, budou se moci pohybovat pouze rychlostí 10 km za hodinu. Vyšší rychlost bude možná pouze na vnějším obvodu tohoto superbloku.

Pokud vše půjde podle plánu, tento systém by mohl ulehčit odhadem až 160 křižovatek. „Tento plán zahrnuje podstatu městské ekologie,“ řekla Janet Sanz, městská radní pro ekologii, urbanismus a mobilitu. „Naším cílem je, aby se Barcelona stala dobrým místem pro život. Jelikož jde o středomořské město, obyvatelé zde tráví spoustu času na ulicích, které jsou jejich druhým domovem. Veřejné prostory proto musí být prostory, kde zelená není jen anekdota, ale kde je přítomna historie sousedství a lokální život.“

zdroj:  inhabitat.com  
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]