TopMonks o ploché organizaci: Pojďme dělat věci trochu jinak.

Hana Šormová / 28. dubna 2017 / Business

zdroj: Zdroj: fotoarchív TopMonks

Také pracuješ ve firmě se zavedený systémem tzv. ploché organizace? Nebo nevíš, co to znamená? Pak nahlédni pod pokličku firmy TopMonks. Kromě spolupráce s celou řadou startupů jsou i partnery druhého ročníku konference Wisephora. Přijď sdílet své nápady s dalšími úspěšnými lidmi už na druhý ročník této konference.

S account managerem firmy TopMonks Jánem Lupuškem jsme si popovídali v rozhovoru o tak trochu jiné firemní organizaci. O tom, že má svou perspektivu svědčí mimo jiné právě i partnerství na zmiňované konferenci Wisephora.

Jane, pracuješ pro společnost TopMonks. Můžeš našim čtenářům přiblížit, čím vším se vlastně firma zabývá?

TopMonks vznikly v době, kdy Jirka Fabián s parťákem Jirkou Píšou prodali svou vývojovou firmu JetMinds americkému Vendavu. Poté si řekli: “Pojďme dělat věci trochu jinak.”

Začali se lépe orientovat v tom, co je to plochá organizace, co přináší volná struktura, jak takovou firmu založit a vést, jak dát lidem svobodu i odpovědnost zároveň. Namísto povinných příkazů, zákazů, omezení, meetingů, školení a briefingů jsme zavedli pouze firemní hodnoty, které jsou gró naší kultury: „Learn or die, teach or die. My freedom can’t affect the freedom of others,…“ a další. Lidé se s tím dokáží lehce identifikovat. Věříme, že ti nejlepší půjdou tam, kde jim je umožněno být šťastní, svobodní a naplnění.

Nicméně, pouze firemní kultura není vše. Kvalitní lidé potřebují taky zajímavé projekty. Firma se zabývá vývojem software pro různé zákazníky, například významné banky a jiné korporace. Ale operujeme i jako Smart Venture Fund pro startupy. Když narazíme na zajímavý projekt, investujeme do něj formou technologického vývoje výměnou za podíl.

 

Takže se orientujete i na startupy. Proč právě na ně jste se rozhodli poslednou dobou zaměřit? 

Startupy jsou zajímavé prostředí. Když něco vzniká, máte velké slovo, nebo úplně volnou ruku ve výběru technologií. To období je hodně kreativní a dynamické. Baví nás rychlá exekuce.

Náš nejznámější projekt je Pricef(x), světově úspěšný pricingový nástroj, nebo hiring tool Techloop.io. Tyhle projekty jsme vyvinuli, rozběhli a odevzdali dál. Někteří naši lidé přešli aquihiringem do nových firem po získání zásadních investic. Nadále děláme vlastní HR 2.0. tool PruposeFly, začínáme cashbackový systém pro restaurace 2pocket, airb’n’b pro retail Cocon, marketingový nástroj pro influencery Lafluence a máme několik dalších zajímavých projektů v pipelině.

Foto: archív TopMonks

 

Už jsi zmiňoval pojem volná organizační struktura? Nic konkrétního si pod tím nedokáži představit, vysvětlíš mi to?

Existuje velké množství implementací volné struktury. Softwarové firmy to mají nejjednodušší, protože práce si vyžaduje pouze kreativní hlavu, počítač a připojení na internet. S těmito assety se lehce pracuje. Pak potřebuješ lidi rozdělit do týmů, které se už řídí víceméně sami a motivuješ je stockoptionami.

Stačí si dohodnout základní pravidla pro fungování a dát lidem důvěru. Oni se ti zavděčí, jakoby to byla jejich vlastní firma. V praxi to znamená, že nemáme žádného šéfa, žádného manažera, žádné nadřízené, žádný reporting, KPIs. Žádné zásahy do soukromí nebo do toho kdy a odkud lidé pracují, pokud je jejich práce odevzdaná klientovi včas a ten je spokojen.

Důležitou součástí volné struktury je transparentnost. V úterý máme online call (jediný a dobrovolný firemní meeting), kde se probírá stav projektů a zejména finance na nich. Každý má pak přehled o tom, jak se firmě a jiným projektům vede.

Protože jsme se zbavili zbytečných procesů, schvalování a porad, ušetřili jsme hodně času pro kreativní práci. Jediný offline meeting, který je taky dobrovolný je naše čtvrteční snídaně. Každý týden ji někdo z nás organizuje a rádi tam zveme i lidi zvenku, ať se přijdou podívat na TopMonks zevnitř. Třeba i já jsem přijel na snídani a už jsem tady zůstal. :)

Foto: archív TopMonks

 

Aha, děkuji. Musí být zajímavé u vás pracovat. Jak vypadá taková běžná kooperace týmu nad zadaným projektem?

Někdo z nás přijde s nápadem na projekt nebo se zadáním od potenciálního zákazníka. V případě, že to vidíme pozitivně a je to něco, co chceme dělat, začneme hledat zdroje vevnitř firmy. Sestavíme tým, a pak závisí na dalších parametrech, jako je velikost podílu, nebo schopnost protistrany exekuovat business stránku. Tyto faktory určí další kroky. Na jednom startupu pracují typicky 3 lidé do dokončení MVPčka. Když to má potenciál, jede se dál a velikost týmu pak není ničím omezená. Třeba na PurposeFly je to aktuálně 9 lidí.

Občas není potřeba mít ani projekťáka a kluci (a holky) pracují velmi volně přímo se zákazníkem. Standardně však je někdo, kdo zabezpečuje komunikaci mezi zákazníkem a týmem. Je to ale kamarád do deště, ne nějaký nadřízený. Všechna komunikace může probíhat online na dálku. Cally, standupy jsou individualní podle potřeb a zájmu týmu. Firemní chat jedeme ve Slacku, projektovou dokumentaci a knowledgebase udržujeme ve Quipu, zdrojové kódu verzujeme v Githubu, pro build používáme Travis CI a výsledek hostujeme v Docker Cloudu nebo v AWS. Zkrátka je naše práce, díky cloudu, možná odkudkoliv.

O konferenci Wisephora

TopMonks je generálním partnerem už druhého ročníku konference Wisephora. Jejím cílem je umožnit lidem sdílet myšlenky a nápady jak práci a obecně řízení lidí zvládat lépe a jak by to s prací mohlo vypadat v budoucnosti. “Naším cílem je vytvořit kolem Future of work aktivní komunitu, proto je networking nedílným cílem konference,” prozrazuje organizátor Jaroslav Holaň.

Konference je pro letošní ročník přestěhována do nových prostor moderní La Fabriky v Holešovicích. Je rovněž oproti loňsku pozváno 6 nových řečníků. Aktuálně pozvání přijalo šest řečníků, z toho jsou nově někteří ze Slovenska. Těšit se můžeme na Karla Janečka, jenž stojí za projekty jako Nadace KJ, Demokracie 21 a Prezident 21. Tři řečníci Jiří Fabián, Petr Pouchlý a Daniel Steigerwald vystoupili i loni.

 

Nově se letos budou pořádat warm-up party pro naše partnery a řečníky, kde LMC nabídne účastníkům konference skvělou nabídku čajů ve své čajovně. Tu ostatně měli u nich i loni. Z dalších partnerů jmenujme Creative Dock, Deloitte, LMC, PriceFx a PurposeFly. Naopak při starém zůstaly osvědčené krátké rychlé přednášky s prostorem na diskuzi o přestávkách. Co dalšího si vymysleli organizátoři nám prozradil Jaroslav Holaň:

“Lidi z Creative Docku přišli s nápadem zkusit během dne konference vytvořit od nuly fungující startup. Tedy ráno se zvolí nějaké téma a večer by se měla zaregistrovat webová doména na fungující prototyp produktu či služby. V průběhu dne budeme účastníky informovat o tom jak jim to jde. Případně je budou moci navštívit na jejich stánku. Na konci dne bude mít Martin Pejša zakladatel Creative Docku slovo o tom jak dopadli. Možná to bude fail a myšlenka nebude mít potenciál, to zatím nevíme.”

 

 

 

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]