0

sdílení

Roman Karnet a Martin Krajčír – založili Beenode, český projekt, který už stihl spolupracovat i s Googlem. Pecka

/ 30. června 2016 / Startupy

Taky pořád něco hledáš? Řešením je Beenode, nový český projekt, který oslovil i Google. Navíc za ním stojí Češi. Jeden ze zakladatelů se nám rozpovídal o celém projektu a také o tom, kde jim Beenode pomohl. Některé situace jsou opravdu úsměvné :)

 

Ahoj Romane, jak se máš?

Mám se báječně. V březnu se mi narodila holčička a díky možnosti pracovat z domova si malou mohu užívat. V Beenode se daří také dobře, spoustu zajímavé práce.

Beenode je skvělý nápad. Jak to celé vzniklo, máte osobní zkušenost se ztrácením věcí?

Děkujeme za pochvalu. Nápad na Beenode vznikl téměř před rokem. Než jsme se pustili do práce na projektu, dávali jsme hlavy dohromady dva měsíce, abychom se ujistili, že to dává smysl. Tenkrát jsem přišel za kamarádem Martinem s trochu jiným nápadem. Když se mi zmínil o nové technologii Bluetooth Low Energy, která umožňuje komunikaci s mobilním telefonem při nízké spotřebě baterie, došlo nám, že je to zajímavá technologie, kterou se tady nikdo nezabývá. Nakonec z původní myšlenky vznikl zcela jiný nápad na hledač věcí, který jsme pojmenovali Beenode. Poté jsme zjistili, že stejný nápad už měli v zahraničí, a že to tam má velký úspěch. Ty nejzajímavější zahraniční hledače věcí jsme si koupili (většina se nedá přímo doručit do ČR) a zjistili jsme, že každý z nich trpí z našeho pohledu nějakým nedostatkem. Nejčastěji měly velmi nekvalitní nebo složitou aplikaci, krátký dosah signálu, malou výdrž baterie, slabý zvuk prozvonění, atd. Všechny tyto nedostatky se nám s aplikací a zařízením Beenode podařilo odstranit a vyplatilo se to. Zákazníci jsou spokojení.

Já pořád někde něco zapomínám nebo hledám, proto se mi projekt Beenode tak líbí. Nejhorší zážitek se mi stal před 10 lety, když jsem jel MHD a nechal jsem si brašnu s firemním notebookem v trafice. Zjistil jsem to ale až po nějaké době. V ten moment jsem nevěděl, zda-li jsem brašnu nechal v metru, v tramvaji nebo doma. Nakonec jsem si uvědomil, že jsem byl v trafice a tam se naštěstí brašna i s notebokem našla. Kdybych měl v té době Beenode, ušetřil bych si nervy a čas s hledáním. Proto máme slogan “Nehledejte, bavte se”.

Beenode-klice-aplikace 

Jak funguje váš tým? Kolik vás vlastně je?

Od začátku fungujeme pouze ve dvou a je to hodně časově náročné. Zaplatili jsme si pouze konzultace ohledně marketingu, protože v tom jsme neměli žádné zkušenosti. Uvědomovali jsme si, že chceme jít cestou nízkých fixních nákladů a nejdražší položkou jsou vždy zaměstnanci a vlastní prostory. Proto s radostí využíváme služby coworking centra Impact Hub Praha.

Nevýhodou malého týmu je, že si musíme mnohem lépe stanovit priority, na čem budeme právě pracovat. Aktuálně hledáme skladový a prodejný prostor, kde bychom mohli někoho zaměstnat pro samotný prodej a vyřizování objednávek. Nezdá se to, ale je s tím hodně práce.

 

Za krátkou dobu se vám podařil úspěch jako je spolupráce s Googlem, což je docela pecka. Jak se spolupracuje s takovou firmou?

My jsme vůbec netušili, že jde o Google ČR, protože jsme spolupráci řešili s firmou Havas PR Prague, která pro ně zajišťuje PR služby. Až teprve při poslání podkladů pro logo nám prozradili, že si Google vybral právě náš výrobek.

Nejlepší na tom bylo, že zrovna ten týden, kdy se nám ozvali, tak jsme rozjížděli spolupráci s firmou Skinzone pro zajištění potisku loga pro případné firemní zákazníky. Tahle zakázka pak byla pro nás potvrzením, že jdeme správnou cestou.

 google

Co považujete za váš největší úspěch? Je to právě spolupráce s Googlem nebo to je něco jiného?

Mít za klienta Google nás určitě potěšilo, ale za největší úspěch považujeme to, kam jsme dokázali dotáhnout Beenode za tak krátkou dobu pouze ve dvou lidech. Zkušenosti na projektu nás hodně posunuly dopředu a jsem za ně rád.

Líbí se mi, že spolupracujete i se středoškoláky. Jak vás to napadlo tohle? A co byla jejich zodpovědnost?

S tímto nápadem za mnou přišel kolega Martin, že zná studenty z Klatovské střední školy, kteří potřebují získat dvoutýdenní praxi v rámci svého studia. Nápad se mi líbil. Naučili se od nás jak to chodí ve startupové firmě, že to není sranda podnikat a jak moc důležité je si hlídat náklady. My jsme se naopak od nich naučili jak oslovit s produktem mladé lidi do 20 let.

Dostali jsme od nich velice důležitou zpětnou vazbu na náš produkt. Dali jsme jim na starost aktivity ohledně vytváření image o produktu mezi mladými lidmi a nechali jim spravovat náš Instagramový účet, o který se starají doposud. Poté jsme se dozvěděli, že jim tuto práci závidí jejich spolužáci, protože ostatní lepili nějaké krabice ve skladu a nic se o podnikání nedozvěděli. Proto chceme i nadále spolupracovat se studenty.

Každý produkt se čas od času setká s nějakou negativní reakcí. Prozradíš nám nějakou a jak se s kritikou vyrovnáváte?

Kritiku přijímáme rádi, protože se z ní můžeme poučit a pokud má smysl, tak se snažíme zákazníkům vyhovět. V průběhu prvních třech měsíců od spuštění aplikace pro Android zařízení, jsme ji ladili přímo se zákazníky, kteří nám pomáhali právě tím, že nám posílali náměty na zlepšení. Díky tomu teď máme aplikaci, která vyhovuje i našim zákazníkům.

S jedinou negativní reakcí, se kterou se setkáváme, je od majitelů telefonů iPhone, protože by si náš produkt rádi koupili, ale nemáme pro ně ještě hotovou aplikaci. To je aktuálně náš největší nedostatek. Na Aplikaci iOS teď usilovně pracujeme a měla by být hotová snad do konce srpna.

Všimla jsem si, že Beenode si může zákazník nalepit i jako nálepku, což mě jako ženu zaujalo :). Mají tyto nálepky úspěch? Byl to krok hlavně abyste uspokojili ženskou část cílovky nebo na to reagovali stejně pozitivně muži i ženy?

Samolepky na zadní stranu Beenode jsme začali nabízet teprve nedávno, na hodnocení úspěchu je tak ještě brzy. K tomuto kroku nás částečně navedli studenti na praxi, kteří si přáli nějakou formou výrobek zpestřit.

Cílová skupina jsou převážně ženy a studenti, protože samolepka je o módě, nikoliv o funkčnosti. Stejně tak je to s barevným provedením Beenode. Chlapi barvu neřeší, vezmou si bílý a zajímají se o technické detaily. Ženy se naopak zajímají o barvy. Jedna z nich nám dokonce volala, jestli nemáme růžový Beenode, protože by se jí více hodil ke kabelce.

 Aplikace

Jakou cílovku vaše produkty oslovují nejvíce? Jsou to jednotlivci nebo firmy, které kupují Beenode například jako dárkové předměty?

Aktuálně je náš nejčastější zákazník muž z malého města či vesnice. Samotného mne překvapilo, kam už jsme Beenode posílali, co dokáže udělat prodej přes Internet.

Objednávky máme také od větších firem, které si Beenode koupili, aby zjistili jak moc jim pomůže s hledáním na pracovišti. Jsou to zejména sklady, kanceláře plné dokumentů nebo skříňky plné klíčů (například od vozového parku). Proto se chceme více zaměřit na tuto cílovou skupinu.

A co plány do budoucna, určitě jsou zajímavé jako celý nápad. Prozradíš nám něco?

Aktuálně připravujeme speciální stojánky pro mobilní telefony, aby si zákazník mohl mobilní telefon jednoduše postavit na stůl a udělat pomocí funkce Beenode Selfie hezké fotografie. Jedna z dalších funkcí Beenode je totiž možnost vzdáleně ovládat fotoaparát v mobilním telefonu.

Do konce roku chceme v aplikaci spustit službu komunity hledání. Ta bude spočívat v tom, že když například ztratíte nebo Vám někdo ukradne peněženku, ve které máte Beenode, tak poté v aplikaci nahlásíte ztrátu a všichni uživatelé aplikace vám ji automaticky pomohou najít. K tomu bude stačit, aby se jeden z uživatelů pohyboval v blízkosti hledané věci, a přes jeho mobilní telefon se vám anonymně pošle aktuální GPS poloha a čas, kde se vaše peněženka nachází. Třeba tak aspoň zachráníte své doklady před zneužitím.

Stejně tak tato služba bude moci posloužit i pro hledání jízdní kol, motorek, aut nebo zvířat. Počet krádeží v ČR je velmi vysoký a celková způsobená škoda každý rok přesahuje miliardu korun. Například denně je v průměru nahlášeno 20 krádeží jízdních kol, v roce 2015 bylo hlášeno kolem 20 000 kapesních krádeží a tak by se dalo ve výčtu krádeží pokračovat. Šance, že se vám ukradená věc někdy vrátí, je bohužel nízká.

Představme si, kolik by se dalo ušetřit, kdybychom mohli ukradené věci jednoduše najít? Máme proto v plánu rozšířit nabídku o zařízení určené speciálně pro auta a také menší vodotěsné zařízení pro domácí zvířata.

Beenode-klice 

Využíváš Beenode? Pomohla ti už tato vychytávka najít ztracené klíče či jinou věc?

Neumím si představit, že bych Beenode nepoužíval :-) Jsem s ním o dost klidnější. Mám je na všech klíčích, peněžence a brašně, ve které nosím notebook.

Někdy zapomenu peněženku doma, ale zjistím to až v obchodě při placení. Díky Beenode už ale vím, že mi peněženku nikdo po cestě neukradl nebo nevypadla, a že se nachází doma. To je v ten moment velká úleva! Často také doma hledám mobilní telefon a pomocí Beenode si ho teď mohou prozvonit.

Nejlepší scénáře pro využití Beenode vznikají až v terénu. Martinovi se stalo, že ztratil lísteček od šatny v divadle, kde si odložil bundu. Šatnářce pak vysvětlil, že na klíčích v bundě má Beenode a že bundu prozvoní. Díky tomu ji šatnářka našla a věděla, že bunda je jeho. Také využil Beenode při své cestě na dovolenou. Dal si Beenode do kufru a když seděl v letadle, ověřil si, že je kufr na palubě.

 

A poslední otázka: Hodně mladých lidí se nakonec rozhodne nezaložit si projekt kvůli chybějícímu kapitálu. Myslíš si, že toto je relevantní důvod pro hození nápadu do koše?

Rozhodně ne, i kdyby se projekt měl týkat obydlení Marsu. Nějak se začít musí. Důležité je dělat na projektu, který vás bude bavit a obklopit se lidmi, kteří vám s tím budou pomáhat a podporovat. Taky je důležité mít kolem sebe pár lidí co Vás budou hejtovat, díky nim si spoustu myšlenek předem lépe promyslíte.

Nemyslím si, že hlavním důvodem, proč většina nezačne svůj projekt, je díky chybějícím penězům, ale právě díky chybějícímu odhodlání udělat všechnu práci, která je k tomu potřeba. Té je vždycky mnohem více, než si umíte představit. Hodně lidí si myslí, že stačí mít dobrou myšlenku, to ostatní se už jenom nějak udělá. To je omyl. Nápad je jenom začátkem dlouhé cesty k úspěchu. A pokud to nevyjde, odcházíte obohacení o zkušenosti, které využijete ve svém příštím projektu :-)

Beenode-penezenka
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]