0

sdílení

Proč jsou na některých letadlech křídla na konci ohnutá?

Martina Ditrichová / 23. října 2016 / Zajímavosti

Přinášíme ti jednoduché vysvětlení této aerodynamické záhady.

 

Díval ses někdy v letadle z okna a přemýšlel, proč jsou na některých křídla na konci zakřivená? Zajímalo tě, na co vlastně tato „křidélka“ (winglets- v češtině na to speciální výraz nemáme) slouží? Přinášíme ti vysvětlení.

Zahnutí pomáhá snížit odpor vzduchu a zároveň letadlo nadnáší ,“ vysvětluje Robert Gregg, vedoucí oddělení aerodynamiky Boeingu. To nám laikům ale mnoho nevysvětlí.

bi_graphics_boeing-wingletsfoto: businessinsider.com

Winglety pomáhají křídlům fungovat efektivněji, což znamená, že potřebují méně energie z motorů. Výsledkem je nižší spotřeba paliva, nižší emise oxidu uhličitého, a tím pádem celkově nižší náklady. Napomáhají zmírnit účinky „indukovaného odporu“. V případě, že letadlo letí, tlak vzduchu v horní části křídla je nižší než tlak vzduchu pod křídlem. V blízkosti konců křídel vysoký tlak vzduchu pod křídlem naráží na méně tlakové oblasti nad křídlem, což má za následek tvorbu vírů. Ty proudí trojrozměrným způsobem nad křídly. Nejen že táhnou vzduch nahoru a přes křídla, ale i ho posílají zpět. Tento třetí komponent je indukovaný odpor.

Se zakřivením křídel na konci je letadlo schopno oslabit sílu víru na koncích křídel a, co je důležitější, snížit indukovaný odpor na celém křídle.

Tento problém by se dal vyřešit i prodloužením křídel, protože čím delší křídlo, tím menší odpor. To ale není nejefektivnější. Některé letouny sloužící na vnitrostátní lety jsou menší a zbytečně dlouhá křídla by překážela. Některé je naopak nepotřebují. 777 je tak obrovská a přizpůsobená na mezinárodní terminály pro obří tryskáče.

k63367-08foto: businessinsider.com

S winglety.

boeing_767-316-er_lan_airlines_an1667933foto: wikipedia.com

Boeing prohlásil, že zakřivení na jeho 757 a 767 může snížit spotřebu paliva o 5% a emise CO2 o až do 5%. Aerolinka nainstalovala toto vylepšení na 58 svých Boeingů a očekává se, že to ušetří až 500 000 galonů paliva ročně.

Winglets byly vynalezeny Richardem Whitcombem v NASA výzkumném centru v roce 1976. Od té doby jim výrobci letadel věnují značnou pozornost a snaží se jeneustále vylepšovat, co se týče designu i efektivnosti.

zdroj: businessinsider.com  zdroj titulní fotografie: cargofacts.com
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]