Placebo spánek: metoda, která ti pomůže překonat den po probdělé noci

Henrieta Balázsová / 22. května 2017 / Tools a Produktivita

zdroj: pexels.com

Dlouhá či nepravidelná pracovní doba, stres, nespavost – toto a další věci jsou příčinou toho, proč mnozí lidé trpí nedostatkem spánku. Ten však následně způsobuje neschopnost soustředit se, nedostatek kreativity či celkovou nechuť do něčeho se vůbec pustit. Vědci však přišli na jednu metodu, která dokáže únavu způsobenou probdělou nocí velmi účinně snížit.

Studie potvrzující účinnost „placebo spánku“

Výzkumníci z univerzity v Coloradu se rozhodli otestovat, jaké účinky má „placebo spánek“ na lidi, kteří během předcházející noci nespali tolik, kolik by měli. Následně dostali participanti od výzkumníků „přednášku“, ve které jim bylo řečeno, že v důležité REM fázi by mělo u dospělého člověka proběhnout zhruba 20-25 % spánku. Pokud je spánku méně, člověku se obecně přemýšlí, pracuje a soustředí hůř.

Po oznámení těchto faktů připojili účastníky výzkumu k přístrojům, o kterých jim řekli, že dokážou změřit, kolik minut či hodin strávili předcházející noc v REM fázi. To však samozřejmě nebyla pravda, přístroj zaznamenával jedině jejich aktuální mozkovou aktivitu.

Pak účastníkům oznámili, že z celkového spánku fáze REM tvořila 16, 2 % nebo 28, 7 % jejich celkového spánku. Tyto hodnoty byly samozřejmě vymyšlené. Další částí experimentu bylo absolvování testů, které měřily pozornosti a rychlost vypracování jednotlivých úkolů. Účastníkům bylo řečeno, že obě tyto schopnosti mohou být nedostatkem spánku ovlivněny.

Zdroj: favim.com

Jak dopadly výsledky samotného testování už asi tušíš. Nejlepších výsledků dosáhli ti lidé, kterým bylo řečeno, že až 28,7 % jejich spánku proběhlo v REM fázi. Naopak, lidé, kterým bylo řečeno, že v REM fázi proběhlo pouze 16,2 % jejich spánku, dosáhli mnohem horších výsledků – a to i přesto, že ve skutečnosti někteří z nich spali více.

Vědci proto definovali pojem „placebo spánek“ – tedy vymyšlený spánek, který účastníci výzkumu neměli, přesto mu uvěřili.

Co z výzkumu vyplývá?

Je tedy prokazatelné, že placebo spánek může být použit pro zvýšení všech kognitivních funkcí. Studie jasně dokázala, že pokud člověk uvěří tomu, že je vlastně dobře odpočatý, ve všech pracovních povinnostech se mu bude dařit lépe. Naopak, pokud si budeš neustále připomínat, jak málo jsi spal a přesvědčíš sám sebe, že to bude hrozný den, opravdu takový bude.

Placebo spánek tedy využívá stejně jako placebo efekt u léků především sílu mysli člověka. Toto zjištění může být užitečné pro lidi, kteří příležitostně trpí nedostatkem spánku – například kvůli zvýšené hladině stresu nebo změněné pracovní době. Placebo spánek však samozřejmě není řešením pro vážnější problémy, například pro dlouhodobou nespavost.

Zdroj: lifehack.org

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]