0

sdílení

Nikola One – kamion poháněný vodíkem je budoucností nákladní dopravy

Dárius Polák / 9. prosince 2016 / Startupy

Startup Nikola Motor Company to rozjede s vodíkem naplno – pomůže mu i trochu elektřiny.

 

Vodíkově poháněná vozidla mají elektromotory stejně jako plug-in elektromobily. Rozdíl je v tom, že u vodíkových vozidel palivový článek generuje elektriku, která pohání elektromotory. Takovou Teslu zas naopak pohání lithium-iontový akumulátor. To je poměrně zjednodušené vysvětlení.Vodíkové elektromobily mají dále menší baterie, které nejsou využívány pro obecný pohon, ale úkony vyžadující vyšší výkon.

V posledních letech však byla vodíkové vozidla kritizována. Dokáží sice zvládnout delší vzdálenost a doplní palivo rychleji než elektromobily, avšak samotné zřízení vodíkové infrastruktury je velmi náročné. Vypadá to však tak, že startup Nikola Motor Company přišel na to, jak tyto překážky překonat.

Toto je Nikola One – kamion poháněný vodíkem. Plně natankovaný zvládne vzdálenost 1 200 mil (1 931 km).

Pro představu, Mercedes plánuje vyrábět kamion, který zvládne maximálně 124 mil (200 km). Ten je však určen pro přepravu nákladu na kratší vzdálenosti. Vzdálenost 300 mil (482 km) však překoná pouze jediný elektromobil – Tesla Model S P100D. Vodíková vozidla zatím zvládnou nejvíce 400 mil (643 km).

1
foto: businessinsider.com

Nikola One bude poháněn vodíkovými články a 320 kWh baterií, díky čemuž bude mít 1000 koní.

2
foto: businessinsider.com

Společnost tvrdí, že kamion se bude dát úplně natankovat za 15 minut. To je mnohem rychlejší než klasický plug-in, kterému to trvá minimálně hodinu, a i to pouze v rychlo-nabíjecí síti. Při klasickém nabíjení to trvá dokonce několik hodin.

3
foto: businessinsider.com

Výkonný ředitel Trevor Milton tvrdí, že kamion bude vybaven kamerami poskytujícími panoramatický výhled.

4
foto: businessinsider.com

Startup začal přijímat objednávky v pátek 9.12. Už nyní však má objednávky v hodnotě 4 miliard dolarů. První dodávky začnou v roce 2020.

5
foto: businessinsider.com

Velký faktor úspěchu bude hrát schopnost startupu vhodně umístit infrastrukturu vodíkových stanic. V současnosti jich je v USA naplánováno 364. Jejich výstavba začne v roce 2018 a bude trvat rok.

6
foto: businessinsider.com

Nikola plánuje vybudovat solární farmy pro pohánění elektrolytických továren, které budou vytvářet vodík. Startup následně transportuje vodík do svých čerpacích stanic.

7
foto: businessinsider.com

Společnost plánuje nabízet leasing. Řidiči si budou moci vzít Nikola One za 5000 – 7000 dolarů měsíčně podle typu kamionu. Palivo je zahrnuto v ceně.

8
foto: businessinsider.com

Nikola také představila online systém zásilek, na který budou nákladní makléři nahrávat zakázky pro nezávislé řidiče. Milton přirovnal systém k Uberu pro náklaďáky, kde si budou moci řidiči upravovat trasu podle zastávek a přestávek. Makléři budou moci ohodnotit řidiče, přičemž ti budou v kamionu mít 21 palcovou obrazovku, která je o nabídkách bude informovat.

9
foto: businessinsider.com

Startup uzavřel partnerství s manufakturní společnost Fitzgerald, která vyrobí prvních 5 000 kamionů. Zbytek vyrobí samotný startup, který plánuje vyrobit 50 000 vozů za rok. Umístění výrobní továrny se určí v průběhu roku 2017.

zdroj: businessinsider.com , zdroj fotografií a titulní fotografie: businessinsider.com
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]