0

sdílení

Milán chce platit cyklistům

Michaela Líšková / 6. prosince 2016 / Zajímavosti

Město je tak znečištěné, že bude třeba vážně zakročit.

 

V prosinci loňského roku se stal smog v italském Miláně tak nesnesitelný, až bylo nutné na tři dny zakázat průjezd aut, nemluvě o novoročních ohňostrojích. Odpovědné orgány si řekly, že je skutečně načase s tímto problémem něco dělat a rozhodly se pro krok, ke kterému v roce 2014 přistoupila i Francie – všem, kteří budou do práce dojíždět vlastními prostředky, a tím myslíme kola, která by neprodukovala žádný smog a nezpůsobila tak znečišťování ovzduší, zaplatí. Ve Francii to bylo 0,25 centů za každý ujetý kilometr. Bohužel, z 10 000 lidí, kteří o tento projekt projevili zájem, se skutěčně zapojilo pouze 419 z nich.

milan-pays-cyclists-889x693foto: inhabitat.com

Milán k tomuto účelu odložil stranou až 35 000 eur, což není malá částka, a proto se zdá, že to město myslí skutečně vážně. Zda se do tohoto projektu ale zapojí i obyvatelé města zůstává záhadou, a to zejména v zimních měsících, kdy je tou poslední věcí, na kterou má člověk ráno chuť, nasednout na kolo a šlapat několik kilometrů do práce během silného větru, deště či sněhu. Ačkoli by to bylo rozhodně pro dobrý účel, lidé jsou v tomto ohledu celkem snadno předvídatelní.

milan-bike-sharefoto: inhabitat.com

Lidé by si však měli na smog začít dávat pozor, zejména co se Milána týče. V roce 2008 byl Milán prohlášen za nejvíce smogem znečištěné město Evropy. Možná i proto se město rozhodlo dávat obyvatelům více než jen 0,25 centů. Toto je ale dvousečná zbraň, protože město potřebuje zajistit, že se bude tento projekt opravdu realizovat a lidé nebudou lhát a podvádět, aby získali peníze. Jednou z potenciálních možností je speciální smartphone aplikace, která by trackovala rychlost, aby zjistila, zda lidé skutečně dojíždí kolem, a ne hromadnou dopravou. Bohužel, provoz v Miláně je natolik silny, že je klidně možné, že by se cyklisté pohybovali rychleji než řidiči.

milan-biking-1foto: inhabitat.com

Kromě toho jsou odborníci nadále skeptičtí, protože navzdory penězům, které by mohly cyklisté dostat, město jízdě na kole není tak úplně přizpůsobeno. A přestože se neustále budují další cesty, které tento problém odstraňují, infrastruktura na mnoha místech, kde lidé bydlí nebo pracují, stále chybí. Dalším závažným problémem je přimět obyvatele k takové outdoorové aktivitě ve městě s nejhorším ovzduším.

Zdroj a titulní fotografie: inhabitat.com
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]