0

sdílení

21 neuvěřitelných faktů o Tesla Gigafactory

Dárius Polák / 17. listopadu 2016 / Business

Elon Musk má pro Teslu velkolepé ambice.

 

Koncem roku 2017 má společnost v plánu začátek produkce Modelu 3. A do roku 2020 plánuje zvýšit produkci na 1 milion aut ročně, což je celkem ambiciózní cíl, jelikož společnost letos vyrobí jen kolem 80 000 – 90 000 vozidel.

Aby byl tento cíl možný, musí Tesla nejprve dokončit svou Gigafactory, obrovskou továrnu na baterie, která se nachází na Electric Avenue ve městě Sparks, Nevadě. Přestože dokončení továrny bude nějakou chvíli ještě trvat, Musk odhalil několik velmi zajímavých detailů. Zde jsou.

Továrna se nachází na pozemku o rozloze 12 140 m2, díky čemuž je 3x větší než Central Park. Originální velikost byla 4 046 m2, v červnu 2015 ji však společnost rozšířila. Rozšíření plochy pozemku podle Muska umožní továrnu 50 – 100 x zvětšit.

1

Gigafactory je sama o sobě velkou a rozšiřuje se. Pro srovnání: na pozemek by se vešlo 100 Boeingů 747.

2

Ve skutečnosti je tak velká, že je to největší budova na světě ve smyslu základů stavby. Momentálně je dokončena ze 14%.

3

Musk a zaměstnanci Tesly dali továrně přezdívku „alien dreadnought“, čímž odkazují na vesmírnou bojovou loď.

4

Je stavěná tak, aby odolala zemětřesení.

5

Její výstavba výrazně zlevní cenu Tesla modelů. Poté, co bude továrna na 100%  v provozu, měla by do roku 2020 snížit cenu baterií až o 30%.

6

Železniční vozy budou do továrny transportovat surový materiál, který bude přeměněn na baterie. Baterie budou z velké části vyrobeny i z recyklovaného materiálu.

7

Veškerý použitý materiál se bude recyklovat.

8

Tesla chce používat na pohánění továrny obnovitelné zdroje energie. Továrna bude soběstačná a veškerou potřebnou energii si vytvoří sama prostřednictvím solární, geotermální a větrné energie.

9

Kolem továrny lze běžně vidět divokou zvěř, jako tyto koně. Je to v souladu s ekologickou politikou Tesly.

10

Továrna bude mít nádrž s více než 5,6 milionu litrů vody. To je zhruba 20 x více vody než má olympijský bazén.

11

Bude to největší továrna na výrobu lithium-iontových baterií na světě. Tesla je již v současnosti největším spotřebitelem lithium-iontu na světě, překonala Apple nebo Samsung. Brzy se však stane i největším producentem.

12

Výstavba továrny vyjde investory na 5 miliard dolarů. Samotná Tesla investuje kolem 2 miliard dolarů. Panasonic, který vyrábí a dodává lithium-iontové články Tesle, investoval kolem 1,6 miliard dolarů.

13

Výroba článků bude extrémně rychlá.

14

V továrně bude pracovat více než 6 500 zaměstnanců. V současnosti v ní již pracuje kolem 350 zaměstnanců. Tesla momentálně hledá lidi na pozice jako jsou inženýři nebo manažeři lidských zdrojů.

15

Na některé úkoly budou používáni i roboti. Půjde hlavně o mobilní roboty, tzv. „automated guided vehicles“ (AGV), které se používají na přesun věcí z bodu A do bodu B. Roboti se navigují po podlaze na základě magnetické pásky, jsou vybaveni i senzory a laserovým systémem. Kromě AGV využije Gigafactory robotické ruce, které budou asistovat lidem při výrobě článků baterií.

16

Konferenční místnosti jsou pojmenované po prvcích periodické tabulky, které souvisejí s výrobou baterií. Použity jsou prvky lithium, kobalt, nikl, hliník a křemík.

17

Tesla plánuje vybudovat další Gigafactory a pravděpodobně to bude někde v Evropě. Držíme palce naší republice

18

Pokud by bylo na světě 100 takových továren, dokázaly by vytvářet energii pro celý svět. Tolik jich však Tesla nemá v plánu vyrobit.

19

Tesla plánuje výrobu článků v roce 2017. Některé součásti baterie jsou v továrně vyráběny již nyní. Do roku 2018 společnost plánuje vyrobit lithium-iontové baterie v celkové hodnotě 50 GWh (gigawatthodin) a do roku 2020 dokonce 150 GWh. Pro srovnání, v roce 2013 všechny továrny na světě vyprodukovaly dohromady 30 GWh.

20

Továrna bude ve tvaru diamantu. Musk chce aby továrna nejen dobře fungovala, ale i dobře vypadala. Tvar diamantu je navíc vyhovující i pro okolní tvar země. Továrna bude směřovat na sever, díky čemuž může Tesla přesně zmapovat, kam jednotlivý materiál půjde. Jak řekl sám Musk:

Myslím si, že je to trochu romantické, mít továrnu ve tvaru diamantu a zarovnanou na sever, větším důvodem je však praktičnost.

0
zdroj: businessinsider.com , zdroj fotografií: businessinsider.com
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]