Jiří Mikoláš: Uspět v Herní branži je velmi těžké

Mariana Grušová / 3. května 2017 / Z Česka

zdroj: Scratchwars.com

I v době mobilních her jsou stále populární i ty karetní nebo deskové. Do odvážného projektu se pustil mladý Čech, když ve hře Scratch Wars propojil karetní hru s mobilní aplikací. Hra už se setkala s pozitivními ohlasy ve světě. O tom, jak projekt vznikal, o herním businessu a hraní obecně jsme si povídali se CEO herního startupu Notre Game, Jiřím Mikolášem.

Jak se vám daří Jiří, běží projekt podle vašich představ?

Daří se jako na horské dráze, což je asi běžný příznak startupů. Světlé okamžiky střídají problémy a tak stále dokola. Jsem rád, že hra je velmi dobře přijata, naopak nejsem spokojen s dodržováním některých našich interně stanovených termínů… ale je to vývoj a ten přináší různá nečekaná úskalí, takže jsem vlastně neočekával nic jiného :)

Jak dlouho vznikala samotná aplikace Scratch Wars? Jak velký tým vývojářů na ní pracoval?

Vývoj aplikace měl několik fází a stále máme zatím jen beta verzi. Několik lidí se na vývoji již vystřídalo. V době, kdy jsme ladili prototyp, pracovali na hře dva programátoři. Poté jsme v produkční fázi přidali serverovou část a přizvali dalšího programátora, a nyní potřebujeme zrychlit, a tak přišel ještě jeden nový programátor…. K tomu musíme připočíst grafiky, animátory, 3D modeláře…

Scratchwars.com

 

V čem jsou podle vás Scratch Wars unikátní?

Scratch Wars jsou unikátní hned v několika ohledech. Vlastnosti, které budu jmenovat, jsou použity ve hře poprvé na světě. Mezi nejzajímavější patří bezesporu stírání karet, potom fakt, že každá karta je zcela unikátní (neexistují 2 stejné karty), dále je výjimečná i možnost každou kartu naskenovat do aplikace a hrát vše na telefonu s kamarády. Na závěr musím zmínit i originální soubojový systém, ke kterému se používá patentovaná mechanická točna zbraně. Což je v podstatě speciálně vyřízlý kruhový tvar z karty, pomocí které je možno losovat určité hodnoty, podobně jako například na kostce.

 

Co byla na celém projektu nejtěžší nebo největší překážka?

Projekt je stále ve své rané fázi, takže nás mnoho překážek ještě čeká :) Obecně jsou největší překážkou všech projektů peníze, tedy lépe jejich nedostatek. My jsme sice pracovali s investicí a jsme rádi, že jsme i v Čechách našli investory, kteří jsou ochotni zainvestovat herní projekt, přesto jde o velmi velký a ambiciózní projekt, který by na západě měl asi mnohem vyšší rozpočet.

Projekt propaguje i populární youtuber Jiří Král (Facebook Scratch Wars)

 

Baví vás vytvářet spíše deskové nebo mobilní hry?

Baví mě vytvářet deskové i mobilní hry, ale jen určitého typu. Tíhnu spíše ke strategickým nebo logickým hrám. Nebavilo by mne dělat střílečky nebo rozsáhlé příběhové hry, kde je X příběhových linií. Nejsem designér ani scénárista, ale spíše analytik, vytvářím herní systémy, zajímám se o psychologii hráče, hledám originální cesty zábavy.

Co vám na celém procesu vyvíjení her sedí nejvíc, ten samotný proces realizace, nebo když už hra běží?

Sedí mi oboje :). Obě dvě části mna zajímají. Proces realizace je kreativní a zábavný. Pokud člověk investuje obrovské množství do realizace, tak pak zákonitě tíhne k tomu, aby si pohlídal i stav, kdy hra běží. Ale bytostně jsem spíše herní designér než manažer, nicméně hry vyvíjím jako projekty. To znamená že od začátku uvažuji i o provázání s marketingem a obchodem, a tak manažerská práce ve chvíli, když hra běží, je pro mne součástí naplnění daného projektu.

 

foto: Scratchwars.com

Hrajete hry i se svou rodinou?

Hraju rád. Naštěstí to obě mé děti baví a dorostly do věku, kdy zvládnou hry, které baví i mě a nemusím je nechávat vyhrávat.

Máte v herní sféře nějaký vzor?

Upřímně nemám. Tedy alespoň ne ten profesní. Mám rád např. Vláďu Chvátila, ale ne proto, jaké udělal hry, ale jaký je to člověk. V podstatě mě oslovují jen lidé, které mohu poznat osobně a poznám je více i z té soukromé stránky, a jejich charakter. Neoslovuje mě nikdo jako Steve Jobs, ani nikdo podobný v herní sféře :)

Hraní se věnujete odjakživa, je to pro vás pořád ještě zábava, nebo už hlavně práce?

Když hraji cokoliv jiného než vlastní hry nebo své prototypy, a hraji je s kamarády nebo s rodinou, je to zábava. Když hraji své věci, je to vždy práce. Stejně tak když hraji s neznámými lidmi, zkouším novinky na festivalech atd. U nových her mě zajímají originální herní mechaniky. Když hraji s neznámými lidmi, snažím se plnit určitá očekávání kladená na herního designéra a tak hry více analyzuji.

Co byste poradil začínajícím podnikatelům v herním businessu?

Obvykle radím trochu demotivačně. A to hlavně proto, že je to velmi těžký byznys a velmi zrádný. Je atraktivní a hodně lidí velmi snadno nabude pocit, že mají úžasný nápad na hru a že na něm vydělají milióny. Nadchnou se pro věc, je to zábavné a tak to jde velmi rychle a hra roste před očima, vývoj je velká jízda, utratí obrovské peníze a nakonec často zjistí, že se nepříjemně zadlužili a hra se neprodává. V tom je to nebezpečné. Proto velmi doporučuji ověřovat své herní koncepty na co největším vzorku cílové skupiny. Velmi a dlouze iterovat. Zahazovat koncepty a hledat ten nejlepší možný. Zjišťovat si možnosti distribuce, hledat cesty marketingu. Prostě vytvořit kvůli hře opravdový byznys plán. Nadchnout se pro vývoj hry je velmi snadné, ale prodat hotový produkt je opravdu náročné!

 

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]