Jak ohromit příspěvkem na FB i bez reklamy

Hana Šormová / 6. června 2017 / Business

zdroj: pexels.com

Od spuštění algoritmu news feed na Facebooku můžete mít pocit, že na své zdi nevidíte všechny příspěvky svých přátel ani stránek, které sledujete. Jak to tedy je?

Zmiňovaný algoritmus funguje na principu propojovat lidi s příběhy, které je opravdu zajímají. Tj. Facebookový algoritmus sleduje vaše chování, preference a na základě toho vám předkládá podle něj příspěvky, které chcete číst. Na tvé zdi tak ve výsledku vidíte to, co si Facebook myslí, že vidět chcete. Odpovězte si popravdě: “Vraceli byste na sociální síť, kdybyste zde nenacházeli to, co vás ve skutečnosti zajímá?”

foto: archív pexels.com

Manažeři FB ale mají bez pochybností zájem, abyste se k nim vraceli a trávili tady co nejvíc času. A toho nejlépe dosáhnou tak, že vám vybírají a ukazují ty příspěvky, které vás podle nich nejvíc zajímají. Nejčastěji příspěvky nejbližších přátel.

To, co konkrétně uvidíte, hodnotí algoritmus primárně podle vašeho dlouhodobého chování. Pokud někomu neustále „lajkujete” příspěvky, uvidíte i ty, které bude sdílet příště. Stejně tak jste si určitě všimli, že vidíš’’e příspěvky lidí, se kterými si píšete na Messengeru. Velkou roli ale hraje také takzvané zapojení – engagement – u jednotlivých příspěvků. Čím víc lidí na daný příspěvek reaguje, kliká, komentuje a sdílí ho, tím více ho FB ukazuje.

Je tedy organický dosah na FB mrtvý?

 

Z předchozího logicky vyplývá, že příspěvky firemních stránek se budou uživatelům Facebooku zobrazovat s mnohem nižší frekvencí než příspěvky přátel. Se zvyšujícím se množstvím osobních příspěvků je pro firmy čím dál obtížnější se na zdi uživatelů “probojovat”. Pokud chtějí být vidět, nezbývá jim než využít reklamních kampaní.

Přesto není pravda, že by FB „nutil” za reklamu platit. Správný typ obsahu se šíří. Příspěvky které baví, provokují nebo jinak vyvolávají diskuzi či takové, které lidi sami hodně sdílí, se mohou dostat k publiku i násobně většímu, než je počet vašich fanoušků na stránce. S kvalitním a přínosným obsahem pořád není problém zasáhnout desítky, ba ani stovky tisíc čtenářů.

Například organizátorům závodu LowCost Race se to opakovaně daří. Dokázali zasáhnout přes půl milionu lidí jedním příspěvkem a nebyla to náhoda. Ještě se k tomu vrátíme.

Zdroj: Facebook LowCost Race

Jaké typy příspěvků se online světem šíří nejsnáze?

Jsou to především příspěvky, které baví, provokují nebo jinak vyvolávají diskuzi. Dále takové, které čtenáři sami sdílí. Tím se mohou dostat k publiku i několika násobně většímu, než je počet fanoušků stránky.

„Jestli se příspěvky budou šířit, závisí na celé řadě faktorů. Obsah musí bavit, inspirovat, případně přinášet informační hodnotu. Se správnou strategií to může dlouhodobě hodně pomáhat vaší značce, na konkrétní prodejní nabídky využijte reklamu,” říká markeťák Matouš Vinš a dodává: „Zmínka o cílové skupině je opravdu důležitá. Nesnažte se za každou cenu sdílet nesmyslná koťátka či vtipy jen proto, abyste sbírali lajky. Vždy přemýšlejte, zda vám příspěvek pomůže v podnikání.”

Existuje několik typů příspěvků, které se na FB šíří nejlépe. Je to hlavně proto, že z principu zaujmou, nebo vybízejí k akci. Které to jsou?

  • Live videa
  • Videa nahraná přímo na Facebook
  • Slevy
  • Soutěže
  • Události
  • Novinky

foto: pexels.com

Obecně nejméně se šíří čistě textové statusy, svou roli ale samozřejmě i zde hraje historie účtu a to, jak lidi na příspěvek reagují. Skvělým příkladem toho, že i dlouhé textové příspěvky mohou zasáhnout velké množství lidí, je profil Martina Jaroše.

„Hlavně u firemních profilů je důležitá i historie stránky. Opět platí, že když někdo reaguje na vaše příspěvky, pravděpodobně se mu FB pokusí zobrazit i další. Každá komerční nabídka, kterou nikdo nelajkuje ani dál nešíří, tak automaticky snižuje i dosah dalších příspěvků. Proto si dobře rozmyslete, jestli ji na FB chcete sdílet, případně rovnou využijte dobře cílenou reklamu,” vysvětluje Matouš Vinš. „Sledujte, co na lidi funguje, a snažte se vytvářet lepší a lepší obsah. Z dlouhodobého hlediska se to rozhodně vyplatí,” dodává.

Z podobného důvodu, jako zmiňuje Matouš, je také dobré dodržovat vhodný časový rozestup mezi příspěvky. Pokud něco sdílíte moc často, lidi (a hlavně FB algoritmus) to brzy omrzí. Pokud naopak sdílíte příliš málo, nevyužijete toho, že FB bude chtít příspěvek zobrazit uživatelů, kteří na příspěvky nejčastěji reagují.

Obecně se říká, že ideální frekvence sdílení je jeden příspěvek za jeden až dva dni, více než 3 příspěvky za den už jsou moc a méně než jeden týdně málo. U každého to ale funguje jinak a raději i frekvenci otestujte. Některé magazíny například úspěšně sdílí i desítky příspěvků denně.

604 tisíc oslovených bez jediné koruny

Zmiňovaný závod LowCost Race měl 6. dubna v Brně přednášku s tématem Jak projet Evropu za pár kaček. Příspěvek události získal 604 tisíc oslovených bez jediné koruny vložené do reklamy. Zájem byl čistě organický a přitom na FB stránce LowCost Race bylo tou dobou méně než 6000 fanoušků.

Zdroj: Facebook LowCost Race

Miky Škoda, zakladatel LowCost Race, vysvětluje: „Dobře víme, jakou skupinu lidí chceme oslovit. Jde hlavně o mladé lidi, kteří chtějí cestovat, ale buď se zatím neodvážili, nebo mají pocit, že na cestování nemají dost peněz. Účastníci přednášek nám pak často píšou, že jsme je konečně nakopli vyrazit, nebo jim ukázali praktické tipy, jak cestovat skoro bez peněz. Rádi pak šíří další přednášky i mezi své kamarády – a dávají jim vědět hlavně na Facebooku.”

Jak už jsme zmínili, Facebook „má rád” obsah, který lidi zaujme, a rád ho šíří mezi další uživatele. Zrovna události se vám navíc mohou zobrazit, i když je nikdo z přátel nesdílí. Stačí, že na akci jdou, nebo alespoň zakliknou, že je akce zajímá. Pokud algoritmus vyhodnotí, že byste možná chtěli jít s nimi, událost se vám objeví na zdi.

„Důležitý je i název, úvodní obrázek a popis akce. Hlavně nadpis musí lidi na první pohled zaujmout a musí jim být jasné, co od akce čekat. Popis to pak jen dále upřesňuje a přesvědčí je, že mají dorazit,” dodává Škoda.

Někdo by mohl namítnout, že cestování je téma, které aktuálně letí v médiích. Nicméně statistiky a konkrétní příspěvky dalších firem potvrzují předchozí slova. Dobře zvolený obsah příspěvku si svůj přirozený dosah najde. Navíc zde platí úplně stejné principy.

Pamatujete na youtube reklamu Kofoly z roku 2015, kdy český video kanál ovládl šišlavý pes Ftefan s Fofolou? Všechna videa ze série se raketově šířila (a stále šíří!) i na Facebooku.

Ani RedBull není v úspěšnosti pozadu. Na videa extrémních sportů, které s až neuvěřitelnou kadencí zveřejňuje, koukají miliony lidí každý den.

Obsahově hodnotný příspěvek vyžaduje propracovanou strategii

Pokud byste rádi prorazili i bez reklam, pak se připravte na dlouhodobější strategii. Nejprve je potřeba pochopit, vymezit a porozumět své cílové skupině. U příspěvků byste měli zůstat  autentičtíý, originální, pobavit čtenáře vlastním humorem a nestylyzovat se do něčeho, co nejste.

Na paměti ale mějte důležitý fakt, že organické šíření nejde nijak cílit. Příspěvek se tak ukazuje všem. „Když se mi ukáže nasdílený příspěvek mé ženy o nových dámských šatech, tak ho sice vidím, ale je to k ničemu. Proto je potřeba příspěvek podpořit cílenou reklamou a dostat ho k té nejrelevatnější cílové skupině. Organický dosah beru hlavně jako bonus k placené reklamě,” říká odborník na FB reklamu Jan Bartoš.

Znamená to tedy, že s dobrým obsahem platit nemusíme, když nám nevadí, že nebudeme cílit? „Je to o tom jaký máte produkt a jaký je cíl. Pokud je vaše stránka například magazín, tak se dá fungovat organicky. Obsah je zábavný, lidé ho sdílí. Pokud ale potřebujete prodat konkrétní produkt, tak se v dnešní době bez placené reklamy neobejdete,” dodává Jan Bartoš.

Můžeme pokračovat příklady originálních vizuálů, pohyblivými obrázky, které zachytí diváckou pozornost, či skvěle zpracovanými videi. Ale už vás nebudeme zdržovat od práce – inspirovat se můžete například na 16 nejlepších Facebook stránkách podle serveru Hubspot.

 

Závěrem se vraťme k tomu nejdůležitějšímu: “Mějte na paměti, že Facebook je sociální síť, žádná výstavní a reklamní nástěnka. Zvažte, co byste na své zdi chtěli a nechtěli vidět vy. Na základě toho pak připravujte i svůj obsah.”

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]