0

sdílení

Jak Apple pohřbil Pebble – jednu z nejúspěšnějších kampaní na Kickstarteru

Dárius Polák / 27. prosince 2016 / Zajímavosti

Jistou dobu to vypadalo, že Davidovi (společnosti Pebble, která je zaměřená na smart hodinky), se podaří porazit Goliáše (Apple).

 

V současnosti trápící se Pebble uvažoval o tom, že se nechá odkoupit od Fitbit, ​​mnohem větší společnosti, která je zaměřena na wearable technologii. Následně Pebble mohlo dále pracovat na svém produktu pod křídly nového, mnohem více korporátního rodiče. James Park, spoluzakladatel Fitbitu, dokonce navštívil kanceláře Pebble a po diskusi s výkonným ředitelem Pebble Ericem Migicovskym byl nadšen možností uvítat Pebble v rodině Fitbit.

Jenže po měsíci bylo jasné, že po dokončení akvizice za 40 miliónů dolarů se nepojede podle původního plánu. Jednotlivé části firmy se rozdělily a zbytek týmu, čítající kolem 100 lidí, dostalo výpověď. Byl to smutný konec společnosti, která se jistý čas zdála být příkladem chutzpahu Silicon Valley – malého startupu, který doběhl tech giganty jako Apple, Samsung a Google.

Za tento pád může slabý rok prodeje, problémy s dodavateli, neúspěšné jednání s novými partnery a především slabý zájem ze strany spotřebitelů. Neočekávalo se, že Pebble se dožije roku 2017. V době, kdy se Silicon Valley řítí vpřed směrem k umělé inteligenci a samojezdícím autům je Pebble příkladem toho, že i nadějný a inovativní startup na trhu nepřežije.

1
foto: businessinsider.com

Ranní úspěch

Jak uvádějí zdroje pro Business Insider, známky problémů se objevily již v poměrně raném stádiu. Byly však ignorovány v důsledku naivity, že trh se smart hodinkami získá popularitu tak rychle, jako smartphony. Pebble se dostalo na scénu v roce 2012 přes Kickstarter, kdy měli v té době nejúspěšnější kampaň v historii crowdfundingového portálu – na výrobu prvních smart hodinek se jim podařilo získat 10,2 milionů dolarů. Pebble potvrdil, že je zájem o smarthodinky ještě předtím, než Apple a jiné společnosti vůbec na tento trh pronikly.

První Pebble hodinky byly vydány v roce 2013 a obdržely pozitivní hodnocení. Přestože zaujaly pouze příznivce technologií, produkt představoval solidní první pokus o moderní smart hodinky. Zařízení dokázalo zobrazovat oznámení jako příchozí zprávy, upozornění kalendářů a také mělo několik aplikací jako ESPN nebo Evernote. Pebble pokračovalo ve vydávání dalších produktů, včetně Pebble Time, prvního zařízení, které mělo vlastní operační systém na smart hodinky od Pebble.

Problémy však začaly v roce 2015, kdy největší technologická společnost Apple vydala své dlouho očekávané smart hodinky. Migicovsky tehdy otevřeně pro Business Insider řekl, že se Apple Watch nebojí – právě naopak, myslel si, že to přiláká ještě více zákazníků.

Apple Watch ze začátku zvýšily zájem o Pebble, protože šlo o levnější a schopnější alternativu za Apple Watch. Prodeje však nakonec začaly klesat. Značka Apple byla zkrátka příliš silná. Desítky let se zkušenostmi vytváření tech produktů daly Apple další výhodu.

Pebble začalo mít v roce 2015 problémy s placením svých dodavatelů v Tchaj-wanu, především s produkcí modelu Pebble Time Round. V některých případech dokonce dodavatelé žádali o své platby a nedostali od Pebble žádnou odpověď. Některé z nich nebyly zaplaceny dokud Fitbit nekoupil Pebble.

Pebble dále pokračovalo v získávání peněz přes Kickstarter, prodej současných produktů a jiných soukromých zdrojů. Nebylo to však dostatečné na to, aby se zajistilo financování výroby nových produktů. Očekávání o poptávce spotřebitelů se nenaplnila. Ani Apple nepřesvědčil lidi o tom, že smart hodinky jsou stejně potřebný gadget jako iPhone. Trh nebyl tak velký, jak se doufalo, a začal být přeplněný.

Titulní
foto: businessinsider.com

Odklady a diskuze o prodeji

Když vedoucí prodeje Pebble poslal email svému týmu po Black Friday / Cyber ​​Monday v roce 2015, už se problémy nedaly ignorovat. Prodeje během největšího nákupního víkendu roku meziročně klesly. Pokud by se věci nezměnily, musela by se provést drastická opatření.

Prodeje Pebble se však nikdy zpět naplno neodrazily a v březnu 2016 musel Pebble dát výpověď 25% svým zaměstnancům. Zpočátku společnost hledala potenciální investory nebo kupujícího. V květnu 2016 Migicosvky přiznal, že se vedení společnosti snažilo firmu prodat, ale z obchodu nic nevzešlo. Tím kupujícím měl být Intel, který chtěl Pebble odkoupit za 70 milionů dolarů. Není jasné, proč obchod nevyšel, ví se však, že od něj odstoupil Intel.

Dalším zájemcem měl být japonský výrobce hodinek Citizen. Pebble doufalo, že se naučí know-how o výrobě tradičních hodinek právě od Citizen. Během vývoje Time Round – verze hodinek s kulatým displejem, na kterém spolupracovali obě společnosti – měl Pebble pocit, že Citizen chyběly technické zkušenosti v softwaru a vývoji hardwaru pro smartvhodiniky. Navíc, Citizen vyvíjí nové modely déle než 1 rok, což nesouhlasilo s filozofií Pebble, které chtělo vydávat nové produkty mnohem rychleji.

Skončilo to tak, že Pebble považoval design od Citizen za příliš velký a podsaditý. Nakonec se zvolil design od interního týmu Pebble. Pebble však společnosti Citizen za její práci zaplatil 50 000 dolarů.

2

Žádná hudba

Po této neúspěšné spolupráci se Migicovsky setkal se zbývajícími zaměstnanci. Umožnil každému, kdo chtěl odejít. dostat odstupné, nebo zůstat a získat dvojnásobek svého podílu. Někteří odešli, ale většina zaměstnanců zůstala v naději, že nové produkty zvýší prodeje. Jimi měli být Pebble Time 2 a Pebble Core, malé zařízení, které by umožňovalo poslech hudby ze Spotify offline a měly se vydat v roce 2017.

V nedávném rozhovoru pro Backchannel Migicovsky prozradil, že strávil celé léto hledáním investorů na celém světě. Pebblu docházel čas a peníze.

3

foto: businessinsider.com

Nechte si své životopisy

Poté, co se Migicovsky rozhodl společnost prodat, bylo jeho hlavním úkolem najít kupujícího, který by uctil spotřebitele, který podpořili Pebble na Kickstarteru, ať už prostřednictvím peněz nebo dodáním produktu. Jediná společnost, která měla zájem, byl Fitbit. Přestože produkty Time 2 a Core byly zrušeny, spotřebitelé z Kickstarteru získají zpět alespoň své peníze.

Jeden aspekt prodeje však nevyšel, jak měl. Původně měl Fitbit odkoupit většinu nebo celé Pebble včetně zaměstnanců. Něco se však změnilo a odkoupil pouze softwarovou technologii, která pohání produkty Pebble. Jeden zdroj blízký Business Insideru tvrdí, že Fitbit se bál o svou tržní cenu poté, co po nízkých prodejích klesla hodnota jedné akcie o 30%. Fitbit se bál, že pokud by odkoupil celé Pebble, investorům by se to zdálo příliš riskantní.

Asi měsíc před odkoupením se tým Fitbitu setkal se zaměstnanci Pebble. Mnoho zaměstnanců nevědělo, co má očekávat, a co se stane s produkty. Lidé z Fitbitu se údajně vyhýbali otázkám týkajících se těchto záležitostí, dokud nemluvili se zaměstnanci na pohovorech individuálně.

4
foto: businessinsider.com

Během pohovorů Fitbit zjišťoval od každého zaměstnance jeho roli ve společnosti a ke konci všem oznámil, že o hardwarový tým není žádný zájem. Fitbit si dokonce ani nevyžádal životopisy a jednoduše se jen podíval jejich LinkedIn profily. Poté, co bylo jasné, že pohovory nikam nepovedou, hardwarovému týmu Pebble bylo odkázáno, že se může zkusit přihlásit na otevřené pozice přes Fitbit webstránku.

Nakonec každý zaměstnanec dostal své odstupné. Co se týče Migicovskyho, bude od dalšího roku pracovat v startupovém inkubátoru Y Combinator.

Jak to už v životěbývá, ne všechno má svůj šťastný konec. Za pár let se vůbec uvidí, zda trh se smart hodinkami má budoucnost, nebo je to jen další poznámka v historii technologie.

zdroj: businessinsider.com , zdroj titulní fotografie: businessinsider.com
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]