High-tech BMW i3 je jako dělané pro moderního městského člověka

Dávid Hecl / 9. června 2017 / Auto

zdroj: press.bmwgroup.com

Chystáš se na koupi nového auta, které by dokonale zapadlo do městského provozu? Přemýšlíš nad tím, zda si koupit auto s naftovým motorem, nebo benzínovým? Stále se nemůžeš rozhodnout, jaká to bude značka a zda skončíš u konvenčních a nezajímavých modelů? Co takhle se podívat po něčem lepším, možná trošku dražším, ale na druhé straně více high-end. Zkus sáhnout po kompletně elektrickém BMW i3.

Nacházíš se přece ve 21. století a jsi ekologicky smýšlející člověk, kterého už nebaví neustále „čichat“ ten smrad, který vychází z výfuků každý den na přeplněných silnicích. Když už jsme u těch silnic, možná tě zaujme fakt, že i3 při jakékoliv kolizi až do 8 km/h skončí prakticky bez poškození. V případě, že bys podobnou kolizi zažil s klasickým autem, určitě by sis vydělal minimálně na opravách. i3 má plastovou karoserii, která je mnohem pružnější než klasická ocelová nebo hliníková.

foto: press.bmwgroup.com

Kromě toho tě jistě potěší i fakt, že s tímto autem se ve městě otočíš téměř kdekoliv. Je to díky poloměru otáčení, který má hodnotu jen 9,86 metru. Pro srovnání, většina menších aut tento úkol zvládá na úrovni 12 metrů. Navíc se díky vnějšímu designu BMW pořádně odlišíš. Dalo by se říci, že na tomto autíčku se designéři odvázali ještě o něco víc než na větším sourozenci i8.

foto: press.bmwgroup.com

Čeho si všimneš hned po designu jsou neskutečně úzké pneumatiky. Ty mají podobný rozměr jako ty u motorky a byly speciálně vyvinuty právě pro BMW. Jejich šířka je pouze 155 mm, což při průměru 19 palců vypadá skutečně zajímavě. Běžné pneumatiky mají šířku kolem 200 milimetrů, ale ty širší, jako například u X6, mohou mít i nad 255 milimetrů. Takto úzké pneumatiky jsou použity z důvodu snížení valivého odporu a tím pádem zefektivnění jízdy. S autem tedy nemůžeš řezat zatáčky jako Sebastian Vettel, ale to se u i3 ani neočekává.

foto: press.bmwgroup.com

Pokud si už teď říkáš, že si elektromobil nekoupíš, protože to nemá žádný zvuk, zrychluje to jak trolejbus a na nabíječce budeš muset stát v každém nákupním centru, zadrž! Možná tě přesvědčí následující řádky.Dojezd je sice za ideálních marketingových podmínek „jen“ 190 kilometrů, ale baterii na 80 % kapacity nabiješ už za 30 minut. A teď si spočítej, jak dlouho piješ ranní kávičku ve Starbucks? Kromě toho má i3 možnost velmi pokročilé rekuperace energie.

foto: press.bmwgroup.com

To má za následek, že v případě běžné jízdy prakticky nepotřebuješ brzdový pedál, protože auto zpomaluje citelně ihned po složení nohy z „plynu“. V reálných podmínkách se dokonce auto nabíjí rychleji díky rekuperaci než ze zásuvky. Bohužel se nejedná o perpetum mobile, a tak je třeba i3 někdy napojit i do zásuvku. Elektrický motor je schopen vyprodukovat výkon až 125 kW. Pokud spojíš výkon s hmotností 1280 kg, dostaneš zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a po vypuštění všech koníků z motoru se maximálka zastaví na hodnotě 150 km/h.

foto: press.bmwgroup.com

Pojďme se podívat i do vnitřku auta. Jako první jistě zaujmou dveře. Ty zadní se otevírají opačně než přední a navíc po jejich otevření v autě nenarazíš na B-sloupek. Ten je tvořen právě díky dveřím. i3 ti tedy nabídne vstupní otvor velký jako “ fotbalová brána „.

foto: press.bmwgroup.com

Palubní deska a použité materiály se dokonale hodí k typu člověka, který si i3 zakoupí. Jde totiž o vynikající kombinaci dřeva, kůže a kvalitní moderní látky, která autu dodává vkus. Ta je vytvořena z integrované ovčí vlny, takže jde o skutečný EKO produkt. Zde však ekologie nekončí. BMW i3 má být ve výrobním procesu až o 70 % efektivnější než ostatní auta od BMW. Nejlepší na tom je, že většina materiálů nelže svým vzhledem, ale jsou přesně takové, jak vypadají. Dřevo je dřevo, látka je látka a kůže je kůže.

foto: press.bmwgroup.com

Namísto klasických budíků a přístrojů se zde nachází jeden futuristicky vypadající displej. Uprostřed přístrojovky se nachází druhá obrazovka, která slouží k ovládání infotainmentu. Zde najdeš všechny informace o dojezdu, způsobu jízdy a efektivitě využívání energie. Pod hlavním displejem se nacházejí klasické “ baworácké “ ovládací prvky. Jako zajímavost třeba vypíchnout to, že za menší příplatek si do své i3 můžeš nechat aplikovat vůni eukalyptu.

foto: press.bmwgroup.com

Pokud patříš mezi milovníky high-tech srandiček, tak BMW i3 je právě pro tebe. Auto je téměř po celý čas online díky inteligentnímu systému s názvem Connected Drive. K čemu ti bude tato věc sloužit v reálném světě? Primárně k tomu, že autu díky aplikaci můžeš dát předem vědět, kdy má být na tebe kompletně připraveno. To jinými slovy znamená, že pokud používáš navigaci, tak ta bude už v momentě nastoupení do auta připravena. Pokud máš v zimě rád vyhřáté prostory auta, tak tě budou čekat přesně na teplotě, kterou si zvolíš, a navíc bude auto vždy plně nabité.

 

foto: press.bmwgroup.com

No a nakonec asi nějaké to zhodnocení. Dobíjecí stanice dnes už najdeš téměř v každém nákupním centru a kromě toho rostou jako houby po dešti i ve městech. S dojezdem tedy problém nebude. Pokud máš doma garáž, tak si můžeš svou i3 nabíjet celou noc a nechat si ji přizpůsobit díky výše zmíněné aplikaci. Cena „ítrojky“ se pohybuje někde na hranici 930 000 Kč. Není to sice málo a za podobnou sumu bys měl několik jiných městských aut, avšak mysli na to, že i3 je kompletně bez emisí a je o několik let napřed před konkurencí.

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]