0

sdílení

Smrt kilometrovým konverzacím po e-mailu, „ať žije Freelo!“, říká Honza Kulda

/ 1. března 2017 / Rozhovory

zdroj: Archiv Freelo

Řídit jakýkoliv projekt není rozhodně žádná legrace, už proto existuje spousta nástrojů, jež komunikaci mezi členy týmu usnadňují a zpřehledňují. V Česku vznikl velmi zajímavý startup se zahraničním potenciálem. Aplikace Freelo umožňuje všem zúčastněným řešit a diskutovat na projektu jednoduše tak, aby všechno klapalo směrem k plnění cílů. Startitup vyzpovídal Honzu Kuldu, jednoho ze zakladatelů Freela.

 

Ahoj, vysvětlíš nám, jak vznikl sám název Freelo?

Ahoj, tady Honza Kulda :-) Náš původní záměr byla aplikace pro volnonožce a freelancery. Chtěli jsme takovým lidem usnadnit práci a komunikaci nad úkoly. V závislosti na tom se nám asociace se slovem Free – být volný, uvolnit si od pracovní zátěže – líbila. Doména byla volná, registrovanou ochrannou známku nikdo neměl, dobře se to vyslovovalo, tak jsme to rozjeli. Pravdou je, že to je poměrně podobné konkurenčnímu Trellu a znovu bychom se asi nad názvem zamýšleli trošku jinak :-)

 

Freelo je online aplikace na řízení projektů, prozraď nám, jak to celé funguje?

Je to jednoduché. Založíš si účet, vytvoříš projekt, přizveš kolegy nebo klienty a rozdáš jim úkoly s termíny. Všem přijde pozvánka a projekt je vykopnutý. Pak už se nad úkoly diskutuje, posílají se soubory a projekt frčí. V aplikaci pak dostáváš notifikace podobné jako na Facebooku, takže nezmeškáš nic podstatného.

Freelo působí jednoduše, ale umí toho poměrně hodně. Nad úkoly můžeš vykazovat čas a násobit ho hodinovkou. Výkazy pak na pár kliknutí vyfakturuješ přes Fakturoid nebo iDoklad. Nebo taky přes cokoliv jiného – v aplikaci lze jen označit výkazy jako vyfakturované, takže neztrácíš přehled. Výkazy se taky ukrajují od nastavených rozpočtů, takže už v průběhu projektu vidíš, jestli jsi OK nebo jestli to míří do červených. Máme v plánu ještě více ladit finanční stránku projektu – např. plánujeme chytřejší reporty, či systém start / stop na měření času á la toggl, časové odhady atp.

Těch vylepšení a vychytávek, které chystáme, je daleko víc. Nicméně, naším cílem je, aby aplikace zůstala stále velmi jednoduchá, bez nutnosti číst manuál. S vyloženě novými funkcemi jsme opatrní a spíš hodláme ladit a brousit ty současné. Taky se chystáme tento rok za hranice, takže Freelo bude brzy i v angličtině.

freelo-nahled-aplikace
Zdroj fotografie: Archiv Freelo

Kdo je součástí týmu a jak jste se dali dohromady?

Freelo jsme založili ve třech. Otcové Freela jsou: Karel Dytrych, Karel Borkovec a Honza Kulda. V začátcích s námi na Freelu dělal ještě František Szabó. Ten ale nakonec dal přednost projektu Pestrý Jídelníček.

Já (Honza K.) společně s Karlem B. a Frantou jsme se potkali na Univerzitě v Pardubicích. Společně jsme pracovali na iOS aplikaci Promishare – budiž jí země lehká :-) . Po neúspěchu v AppStore jsme se rozhodli, že chceme dělat na něčem, co budeme chtít sami používat na denní bázi. Takže jsme začali pracovat na webové aplikaci – Freelu. Později se k nám přidal Karel D., se kterým jsem pracoval několik let v jeho vlastní digitální agentuře – Webovém servisu. Když nám Franta před spuštěním Freela sdělil, že chce naplno napnout plachty v Pestrém Jídelníčku, tak slovo dalo slovo a Karel D. ho synergicky vystřídal a jeli jsme dál :-) Nyní tým šlape jako hodinky a Freelo hezky organicky roste a dělá nám radost.

 

Co bylo tím posledním impulsem, kdy jste si řekli, že uděláte všechno pro to, aby celý projekt vznikl?  A jak dlouho trvalo to celé rozběhnout?

Po několika letech klientských zakázek tak nějak člověk cítí, že by bylo fajn mít něco vlastního. Samozřejmě se dá jen těžko domýšlet, co všechno to obnáší. Ale v žilách nám koluje podnikatelská krev, takže jsme se do toho vrhli tak nějak po hlavě.

Freelo vznikalo 10 měsíců a první uživatele jsme přivítali v listopadu 2015. Vývoj první verze byl hodně o trpělivosti, obětování volného času a zkoumání slepých uliček. To asi nebude nic neobvyklého u každého nového podnikání.

freelo-tym-sedacka
Zdroj fotografie: Archiv Freelo

Pro koho může být aplikace nepostradatelná? Kdo ji využívá?

Freelo je nepostradatelný pomocník všude tam, kde potřebuješ komunikovat s dalšími lidmi nad úkoly. Zároveň chceš mít přehled nad tím, co kdo dělá, dělal nebo má dělat. V začátku jsme si mysleli, že bude aplikace hlavně pro Freelancery. Postupem času se ale ukázalo, že se hodí opravdu v hodně různých případech. Freelo používá např.: projektový tým z Fotoškoda.cz, e-shopový odborníci ze Simplia.cz, digitální agentura motionhouse, freelancer Pavel Tlapák nebo třeba Zahradní Centrum Jindřichův Hradec. Je to dost pestré :-)

 

Cílíte hlavně na freelancery, lidi na volné noze. Jak se o vás nejčastěji dozvědí?

Sami máme tak trošku jednu nohu volnou, takže ten směr pro volnonožce tam určitě je. Ono se to ale dost prolíná i s potřebami menších podniků a týmů. Máme takovou neskromnou vizi – chtěli bychom, aby Freelo do několika let v Česku nahradilo nepřehledné e-mailové konverzace nad pracovními záležitostmi.

Naše zdroje nových registrací jsou PPC kampaně, Blog, Facebook, Twitter a samozřejmě Word-of-Mouth.

IMG_5650
Takhle kluci pracovali na Hackathonu v Chorvatsku, detaily si můžeš přečíst na jejich blogu.
Zdroj fotografie: Archiv Freelo

V čem se vaše aplikace liší od ostatních?

Dáváme si záležet i na detailech. Můžeš např. vytípnout obrazovku CMD+C a CMD+V jí vložit. Snažíme se, aby Freelo bylo opravdu použitelné a přehledné. Neustále na aplikaci pracujeme a bereme v potaz i zpětnou vazbu od uživatelů. Přibližně každý měsíc / dva vydáváme novou verzi s vylepšeními. Oproti jiným aplikacím nezpoplatňujeme tarif dle počtu uživatelů – my opravdu chceme, aby uživatelé do projektů zvali své klienty a další kolegy. Sami totiž moc dobře víme, jak dokáže projekt zamrznout na špatné nebo nepružné komunikaci.

 

Aplikace je živoucí organismus, pořád se vyvíjí, stále na ní pracujete. Šlo na začátku všechno hladce, nebo jste se setkávali s překážkami? O co šlo?

Kdyby to bylo jednoduché, tak v tom uspěje každý. Jak sama dobře víš, těch úspěšných startupů zas tolik není. My sami se nevnímáme úplně jako startup. Naším cílem není vystřelit za rok čísla až do oblak a exit. Děláme všechno pro to, aby z Freela byl dlouhodobý a udržitelný byznys, který bude dávat smysl jak nám, tak klientům. Hlavně nás to opravdu hodně baví. Abych úplně neutekl od otázky, tak mezi hlavní překážku patří asi omezení lidských zdrojů. Vývoj aplikace financujeme z vlastní kapsy, našetřených peněz a jiných podnikatelských aktivit. Není to ideální, ale jsme si vlastními pány. Zároveň nestrádáme a čísla ukazují světlé zítřky :-)

freelo-mobile
Zdroj fotografie: Archiv Freelo

S financemi to bývá ze začátku vždycky těžké. Jak jste se s tím vypořádali?

Jak jsem naznačil v předchozí odpovědi. Zatím jedeme vlastní zdroje a pomalu ale jistě se začínáme blížit k break even. Na konec února plánujeme nějaké další změny v byznys modelu, takže uvidíme, jak se situace bude vyvíjet dál.

 

Jak to vidíte s návratností vaší investice?

Před půlnocí měla už být doma, ale ještě se nevrátila :-) . Ne tak vážně – jsme nohama na zemi. Freelo nás zatím neživí a ještě nějaký ten rok živit nebude – jsme připravení na to, že všechny vydělané peníze půjdou na jeho vývoj. Kdybychom měli počítat časové a finanční náklady, tak budeme někde kolem druhého milionu korun.

 

Jak se na vás dívá rodina a kamarádi? Dostává se vám podpory?

Všichni jsou super a drží nám pěsti :-)

 

Freelo chystá první webináře, o čem to bude a co je cílem?

První webinář vykopne Karel 1. března od 18:00 na téma: 8 tipů pro efektivní organizaci práce. Bude to hlavně o praktických ukázkách jak Freelo používat a jak šetřit čas, nervy a peníze :-) .

freelo-wallpaper-final-2880x1800
Zdroj fotografie: Archiv Freelo

Aplikace zatím funguje v češtině, ale určitě plánujete další verze. Kdy se dočkáme angličtiny?

Angličtina, časové zóny a měny je naše aktuální priorita číslo dvě. Pokud budu smělý, tak řeknu, že Freelo bude na podzim 2017 připraveno pro zahraničí.

 

Co se plánuje v nejbližší době? Čím vším má v budoucnosti Freelo být?

V nejnovější únorové aktualizaci chystáme: responzivní verzi, možnost sdílet části projektů přes vygenerovaný odkaz s kýmkoliv, možnost odpovídat přímo do diskuze odpovědí na e-mail, přechod na novější technologie (PHP 7.1, Nette 2.4), zrychlení celé aplikace, a pár drobných UX vylepšení.

Budoucnost Freela vidíme v podnikatelské sféře, kde čas jsou peníze a přehlednosti není nikdy dost. Smrt kilometrovým konverzacím po e-mailu, ať žije Freelo! :-)

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]