0

sdílení

Fenomén jménem MINDFULLNESS, co to vlastně je?

Henrieta Balázsová / 22. října 2016 / Tools a Produktivita

Pulty knihkupectví zaplavuje stále více titulů na téma mindfullness. Téma se stalo velmi oblíbené i na různých portálech zabývajících se lidskou myslí a motivací. O co vlastně jde?

 

Význam slova mindfullness

Pokud se ptáš, proč se většinou používá slovo mindfullness, a ne nějaký jeho český ekvivalent, odpověď je taková, že slovo se nedá zcela přeložit tak, aby zůstal zachován jeho původní význam. Přesto se však někdy překládá jako všímavost, bdělost, vědomí či uvědomování. Původní význam mindfullness však pochází z pálijského jazyka, ve kterém byly napsány nejstarší buddhistické texty. Mindfullness je překladem slova sati, které vyjadřuje schopnost jasně si uvědomovat, co v přítomném okamžiku prožíváš ve své mysli a ve svém těle.

pexels-photoZdroj: unsplash.com

Co vlastně mindfullness je?

Mindfullness tedy chápeme jako soustředné uvědomování si aktuální prožívaného okamžiku. Určitě už velmi dobře víš, že pokud svou mysl nekontroluješ, je schopna zabloudit kamkoli. A při čemkoliv. Minimum lidí se např. dnes při jídle soustředí na jídlo. I při obědě rozebíráme pracovní problémy, odpovídáme na maily či nesmyslně kontrolujeme, co je nového na sociálních médiích. Dalším příkladem může být sport. Rozhodneš se něco udělat pro své tělo, ale místo toho, aby ses soustředil na pohyb nebo na okolní přírodu, celou dobu přemýšlíš nad svými problémy a nad tím, co tě ještě čeká. Podstata je vždy stejná – člověk málokdy vnímá přítomný okamžik naplno. Odstranit rušivé elementy z naší mysli ale může napomoci k reagování na negativní situace s větším klidem. Cvičení mindfullness ti umožní být plně přítomným ve svém životě, v práci a zároveň výrazně zlepší kvalitu tvého života.

pexels-photo-40076-largeZdroj: unsplash.com

Proč mindfullness aplikovat ve svém životě?

Mindfullness člověku pomůže rozpoznat sice možná nevědomé, ale zato zažité emocionální a fyziologické reakce na každodenní události. Ty v naší mysli vytvářejí bloky, které spějí k negativnímu vnímání jak sama sebe, tak i okolí. Je množství výzkumů, které dokázaly vliv tohoto myšlení. Obecně dokáže odbourat stres, strach, deprese, hněv a úzkost. Z nejzajímavějších určitě stojí za zmínku např. následující:

  • Už po osmi týdnech praktikování mindfullness si můžeš nakopnout svou oslabenou imunitu 
  • Mindufullness zlepšuje vztahy. Studie prokázala, že partneři se po aplikování tohoto způsobu myšlení do svého života stali více optimistickými, uvolněnými a tolerantnějšími.
  • Mindfullness zavedli i na školách. Žáci se stali obecně šťastnějšími, tolerantnějšími a zvýšila se jejich schopnost pozornosti.
  • Změna myšlení pomohla i vězňům. Nový způsob přemýšlení jim pomohl zredukovat hněv a výkyvy nálad.
  • Uvědomělé jedení pomůže podle výzkumů i v boji s  obezitou. Soustředění se na jídlo totiž pomáhá ke zdravějším stravovacím návykům.
pexels-photo-168890-largeZdroj: freestocks.org

Jak praktikovat mindfullness?

Přijmout mindfullness jako stav mysli samozřejmě neznamená dát si nedodržitelný závazek už nikdy nemyslet na minulost a na budoucnost – to je nemožné. Cílem však je ne svůj život prožívat, ale žít ho. Žít ho v přítomnosti a vždy s plným vědomím při činnosti, které se právě věnuješ. Cvičení na mindfullness je opravdu mnoho, ale nejčastěji používanými a nejoblíbenějšími jsou následující:

  • Chůze. Dopřej si denně alespoň 10 minutovou procházku, během níž se nebudeš soustředit na nic jiného, ​​jen na snahu sladění rytmu tvé chůze s rytmem tvého dýchání.
  • Dýchání. Pohodlně se usaď. Naplno se soustřeď na každý jeden výdech a každý nádech. Zpočátku tvá mysl určitě mnohokrát zabloudí, je to přirozené. Vždy ji ale přiveď zpět k soustředění se na dýchání.
  • Na jídlo si vyhraď dostatek času a nevěnuj se při něm žádné jiné činnosti. Všímej si barvy a struktury jídla. Soustřeď se na jeho chuť, snaž se ji uvnitř své mysli popsat slovy. Zaměř se i na vůni jídla.
  • Nesuď. Nic a nikoho. Nedovol své mysli sklouznout do souzení a hodnocení. Vždy, když se přitom přichytíš, zbav se těchto myšlenek.
  • Buď offline. Dopřej si čas bez mailů, bez Facebooku, bez telefonátů. Uvidíš, jak je to osvobozující
  • Bourej zvyky. Určitě máš nějakou ranní rutinu, obvyklou cestu do práce či do školy, zažitý způsob úklidu … Zkus tyto věci někdy udělat jinak. Mnoho činnosti máme totiž natolik zautomatizovaných, že už je ani nevnímáme.
Hipsters-and-food-1Zdroj: amazonaws.com

Pokud tě článek zaujal a zkusíš mindfullness aplikovat do svého každodenního života, tvá mysl se ti určitě odmění. Žij pro přítomnost. Minulost už přece neexistuje a budoucnost je jen tvou fantazií.

Zdroj titulní fotografie: unsplash.com
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]