0

sdílení

Do bazaru vždycky s mechanikem, tvrdí Petr Lang z Fair Play Auto

/ 24. listopadu 2016 / Rozhovory

V dnešním rozhovoru jsme se rozpovídali s marketingovým ředitelem Fair Play Auto (FPA) Petrem Langem, který nám prozradil mnohá úskalí a zajímavosti ze světa bazarového prodeje automobilů. Založením Fair Play Auto její zakladatelé reagovali na stále špatné zkušenosti zákazníků, kteří mnohdy doslova trpěli při koupi staršího vozu. Tato společnost se však svým přístupem snaží od ostatních prodejců odlišit seriózním přístupem, ověřením stavu vozidla a prodejem vozů napřímo, bez dalších pochybných prostředníků.

 

Častokrát před založením vlastního byznysu stojí negativní zkušenost, kterou chce člověk změnit. Platí to i ve tvém případě anebo stojí za založení Fair Play Auto nějaký jiný příběh?

Neřekl bych, že motivací je nějaká konkrétní špatná zkušenost. Nás tahle věc napadla přirozeně, v rámci týmu, který na FPA pracuje, máme k autům blízko a baví nás.  A když vás něco baví, jste citlivější na negativa s tím spojená. Uvědomili jsme si, že pokaždé, když jdeme někam kupovat auto, je to proces, který musíme vyloženě vytrpět, nebyla za tím žádná pozitivní motivace. Chci si koupit ojeté auto, a lusknutím prstu jsem v prostředí, kde je standard očekávat nějakou nekalost. Tak jsme se rozhodli s tím něco udělat.

unnamed Petr Lang

 

Proč zrovna název Fair Play Auto? Jak tě takový název napadl?

Vyplynulo to přirozeně. Heslo fair play v sobě nese ducha férovosti, vzájemného respektu a hry podle pravidel. Ve spojení s autem si ten příběh člověk hravě domyslí.

 

Proč by měl zákazník prodávat nebo nakupovat vozidlo přes vaše stránky a nejít třeba do nějakého známého autobazaru, kde by měl všechny vozidla pohromadě na jednom místě?

Pokud auto prodáváš, chceš za něj logicky dostat co nejvíc peněz. To se ti v bazaru už z podstaty jeho fungování nepodaří, protože bazar má také svou marži. O tu pak ty jako prodejce přicházíš. Mít všechna auta pohromadě na jednom místě je dvousečná situace. Máš sice prostor ke srovnání více modelů na místě, ale k většímu počtu vozů ale těžko doložíš nějaký pravdivý příběh. Kdo je vlastnil, jak se o auto staral. Víc aut od příbuzných značek na jednom místě pak vyloženě svádí k různým kreativním výměnám komponent, ale to je doménou spíše „zahradních“ bazarů. Jako kupující máš pak u nás jistotu, že jednáš s konkrétním člověkem, který auto vlastní nebo provozuje. Pokud o autech moc nevíš, auto ti online prověříme, nebo ho s tebou přijde omrknout náš technik. Do takového obchodu jdeš s větším elánem a jistotou. Tenhle přístup zároveň eliminuje „odpad na vstupu„ :)

 

Při nákupu automobilu je mnohokrát rozhodující také cena. Je vaše cena nižší oproti klasickým autobazarům? Kdo vlastně určuje cenu? Je to sám prodejce?

V tomto nijak nevybočujeme, cenu určují uživatelé sami. U placených a prémiových služeb, které poskytujeme – typicky v Showroomu – se pohybujeme v řádu tisícikorun nad rámec běžné ceny auta. Tady se bavíme o vozech s cenou okolo milionu a více korun, kde je běžná marže bazarů a prostředníků 10 a víc procent.

unnamed-2 CATERHAM SUPER SEVEN 147 KW

 

Jaká je podle tebe situace s autobazary? Je to skutečně tak špatné, jak se říká? Snaží se nám prodávající skutečně prodat vůz za každou cenu?

Pocitově je skokově lepší než před cca sedmi lety, hlavně z důvodu úprav vymahatelnosti legislativy a vývoje technologií. Jako zákazník máš dneska možnost se s bazarem úspěšně soudit. Technologický vývoj je ale hmatatelnější, ono slepit dohromady dva bourané letošní Superby a vydávat ho za jeden nový chce výrazně větší zkušenosti a budget, než umět „dýchnout“ autogenem na prasklou šasi Felicie, ale to je trochu extrémní případ. Na tenhle vývoj doplatila letos spousta malých a středních bazarů. Lidi se zajímají mnohem víc o to, co kupují, a očekávají určitou úroveň služby, což je super. Rád si představuju, že je to i naším dílem. Pořád se ale dějí východoevropské klasiky – stočený tachometr nebo maskování bouraček. Tyhle věci se dějí napříč spektrem. My třeba nevidíme problém v tom prodávat bourané auto, nakonec i auto se šrámy určitou službu odvede, ale takový vůz tak musí být inzerovaný a ty jako kupující o tom musíš vědět.

 

Kdybych si já kupoval auto z autobazaru, mojí největší obavou by asi bylo, zdali není vozidlo kradené. Jak dokážeš zamezit tomu, aby se do vaší inzerce dostalo takové auto? Postačí vaše prověření technického stavu a historie daného vozu?

Spíš než klasické „čórky“ to byly auta z leasingů z Itálie, kde nešlo zjistit profinancování, případně „dvojčata“ (auta se stejným VIN). Je to ale doménou menších bazarů se staršími nebo specifickými typy aut, kde stačilo s trochou nadsázky přerazit VIN kód, auto v Polsku protáhnout technickou a u nás přihlásit, najednou bylo auto papírově čisté. To se dnes téměř neděje. Pokud takový vůz u nás někdo bude inzerovat, porušuje tím smluvní podmínky a s nejvyšší pravděpodobností bychom takový vůz odhalili při kontrole.

 

Kolik vozidel v současné době inzerujete a jaká jdou nejvíce na odbyt? Jsou to luxusní automobily, střední nebo nižší třída?

Pohybujeme se okolo tisícovky inzerovaných vozů měsíčně. Nejprodávanější jsou klasicky Škodovky, hlavně modely Octavia a RS. Není to jen naše specifikum, platí to pro škodovky všude. Často se u nás objevují i naprosté rarity nebo sběratelské kousky, třeba tahle neuvěřitelná Alpina nebo Caterham v Showroomu.

unnamed-3 Porsche GT3 RS

 

Zmínil jsi showroom, o co jde?

Pro nás je Showroom místo, kde se můžeme autům věnovat naplno od začátku do konce prodeje nebo nákupu. Na problematiku procentuální provize u bazarů jsem narazil už výše. To principiálně špatně není, pokud se ale zvyšuje provize s cenou vozu, očekávám, že se zvyšuje i úroveň služby. A to se neděje. Když prodáváš drahé auto, a víš, že prodáváš kvalitu, nechceš se s nikým o ničem dohadovat. S technikem nebo manažerem na přejímce licitovat o ceně, nebo sám domlouvat schůzky se zájemci a zbytečně čekat na prodej. V tom je naše služba unikátní. My si pro tvoje auto přijedeme, umyjeme venku i vevnitř, nafotíme, umístíme na web a zařizujeme kontakt se zákazníkem. Ty si jen řekneš, za kolik chceš auto prodat a o víc se nestaráš.

Když takové auto chceš koupit, víš, že má kompletní technickou historii, výstupní protokol z prověrky v nezávislém servisu (za jehož správnost finančně ručí servis) a který ti přistavíme kamkoliv na testovací jízdu. V inzerátu je vyčerpávající info – vše je přiznané. Takové auto můžeš koupit online, a ještě ti k němu zařídíme pojištění a povinné ručení. To mi přijde fér.

 

Nedostáváte se tím ale sami do role bazaru?

Je to trochu schizofrenní situace, protože se tím my sami stavíme do pozice prostředníka zprostředkovávajícího nákup, ačkoliv auta fyzicky nevlastníme. Jdeme tady ale sami s kůží na trh, protože o tom, jaké auto může do Showroomu a jakému se budeme věnovat, rozhodujeme my. Hodí se tu parafrázovat větu z filmu Vykoupení z věznice Shawshank – „Sometimes you have to crawl through river of shit to come clean on the other side“.

 

Pokud budu chtít své vozidlo inzerovat na vašich stránkách, co všechno musím pro prodej splnit?

Máme dvě jednoduchá základní pravidla: 1) musíš vozidlo fyzicky vlastnit, a 2) nesmíš být autobazar. A platí pravidlo třech inzerátů na osobu. Může se to zdát málo, ale je to raritní situace. Bazar se u nás může registrovat, ale nemůže přidávat inzeráty. Všechny inzeráty navíc ručně kontrolujeme vůči podobným inzerátům na internetu, takže kdybych náhodou prodával třeba na Bazoši deset, patnáct aut, tak mi na FairPlayAutu můj inzerát dlouho nevydrží.

unnamed-4kontrola na Fairplaypointu

 

Jakým způsobem na vás reaguje konkurence, konkrétně několikrát zmíněné bazary? Jste v kontaktu?

Vnímáme je zatím obecně ve smyslu výchozí pozice na trhu. Snažíme dávat o sobě vědět chytře a nejít proti velkým hráčům nesmyslnými kampaněmi. Donedávna jsme byli „under the radar“. Donedávna proto, že pozorujeme postupný nárůst inzerátů s našimi protokoly na konkurenčních serverech, a zvědavost trhu směrem právě k těmto protokolům, z toho máme radost. Nějaká reakce dřív nebo později určitě přijde a jsme na ní připravení.

 

Fair Play Auto nabízí online rádce, který pomáhá s výběrem vozu. Myslím si, že to je skvělá funkce, kterou lze využít z pohodlí domova. Jak to celé funguje?

Autorádce je výsledek naší snahy vžít se do role člověka, který autům nerozumí, ale ví, na co ho chce. Je to v podstatě lidská interpretace technických požadavků na auto, kdy na základě požadavku „Chci rodinné auto na výlety s nízkou spotřebou“ algoritmus vybírá z množiny aut „dieselový 4×4 SUV/kombi“. Je za tím kus práce a pořád se snažíme ho optimalizovat.

 

Prozradil bys nám nějaké tipy, jaké jsou obecně nejdůležitější zásady při výběru staršího vozu? Na co bychom si měli dávat pozor, když vybíráme auto z bazaru?

Technické chyby paušalizovat nejdou a nejlepší je samozřejmě do bazaru vůbec nejít :) Teď vážně, největší chyba se kterou se setkáváme je neinformovanost, nebo dojem, že si stačí přečíst článek na téma „10 rad jak vybrat ojetinu“ a můžu vyrazit do bazaru. Vybírat  auto stylem „tak co třeba tohle“ je z principu špatně. Do bazaru vždycky s mechanikem!

Další věc je netrpělivost. Situace: vyhlédli jste si auto, jste už v pořadí v šestém bazaru za měsíc, začnete se na něj těšit, a najednou se při kontrole zjistí tuhle něco, támhle něco. Většina lidí má pak problém říct „Tohle nechci“, protože už se v tom autě vidí.

Poslední věc jsou nerealistická očekávání. U ojetiny musíš počítat dřív nebo později s drobnou opravou nebo výměnou určitých komponent. Zároveň musíš k ceně auta připočíst zhruba 10% ceny na následný servis – výměna náplní, filtrů, a podobně.

unnamed-5kontrola na Fairplaypointu

 

Teď trošku otázka na tělo: jaký z toho máte zisk, jsou to provize z každého prodaného vozidla? Dá se tímto způsobem uživit?

Naše primární motivace je narovnat tržní prostředí s ojetinami v česku, téhle myšlenky se všichni držíme. Pokud se v rámci FairPlayAuto.cz podaří uzavřít mezi dvěma lidmi obchod, a k nám se donese pozitivní zpětná vazba, má to pro nás mnohem větší cenu, než monetizace toho konkrétního člověka. Tím nechci říct, že pro nás finanční stránka projektu není důležitá, to bych si lhal do kapsy. Jsme startup financovaný investory, takže na pozadí logicky běží nějaký business model a cíle. Zisk realizujeme hlavně na prémiových službách, které táhne hlavně Showroom. Letos chceme dosáhnout na break-even v provozních nákladech, takže se projekt uživí.

 

Co vaše ambice a cíle, čeho byste chtěli příští rok dosáhnout?

Globálně jsem to už zmínil, narovnat prostředí trhu s ojetinami. To se ale těžce kvantifikuje, protože je to snaha spíš edukativního charakteru. Pokud se bavíme o návštěvnosti a ekonomických ukazatelích, plánujeme je v příštím roce ztrojnásobit. Postupně chceme pokrýt celý trh, tedy i motocykly a užitková auta, a využít přesah brandu do car sharingu. Na konci roku 2017 si chceme otevřít dveře k expanzi do střední a východní Evropy.

Velkou výzvou pro nás ale letos bude oslovení uživatelů uzavřených tržišť, pod kterými si můžeš představit třeba specializovaná fóra různých značek aut, nebo odvětví motosportu. Tam v současnosti probíhá nejvíce nákupů mezi lidmi a do toho koláče se chceme zakousnout.

 

Momentálně všichni hovoří o Tesle, je to nyní spíše takový boom, nebo to tak vnímám pouze já? Jaká je tvoje nejoblíbenější značka, je to to právě Tesla? :)

Elektromobilita je velké téma a je dobře, že se o ní mluví. Ve mně se bijí dva názory, jeden ji vítá ve smyslu alternativy k fosilním palivům a nových technologií, které s sebou přináší a využívá – automatizace, machine learning. Na druhou stranu mi vadí prezentace elektromobility jako čisté varianty, protože to zkrátka není pravda. Nadneseně řečeno, každý elektromobil má výfuk v Prunéřově, dobíjení z akumulace nerealizuje téměř nikdo. Přidejte dopady těžby lithia na životní prostředí a najednou dostávají eko argumenty velkou trhlinu. Já osobně jsem se ješte nerozhodl. Z elektro/hybrid se mi líbí BMW i8, má geniální design. Jinak jsem ale zatížený na ameriky. Velká auta, ostré tvary a poctivá řemeslná práce :)

unnamed-6 protokol o kontrole

Ještě by mě zajímalo, zdali jezdíš autem z bazaru? :)

V podstatě ano, využívám teď auto své přítelkyně, které jsme v bazaru před lety koupili a funguje doteď. Mé poslední auto bylo ojeté, ale ne z bazaru. Upřednostňuju nákup od konkrétní osoby, ideálně takové, kterou znám. A tak to budu dělat i do budoucna.

Pro více informací navštivte oficiální stránky Fair Play Auto nebo jejich facebookovou stránku.

 

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]