0

sdílení

Čeští kreativci z NANITS CHRONICLES připravují největší český komiksový projekt

/ 7. listopadu 2016 / Rozhovory

Nejen pro všechny milovníky barevných komiksů jsme připravili informacemi naditý rozhovor s vývojáři z týmu NANITS CHRONICLES, kteří mají za sebou několik úspěchů, mezi kterými stojí za zmínku vítězství letošního Creative Business Cupu. NANITS CHRONICLES byl založen Robertem Kaločaiem, jehož následoval Viktor Šauer a Michael Petrus, kteří společně  rozjíždí novou éru digitálního komiksu. 

 

Ahoj, můžete se našim čtenářům představit a něco nám o sobě prozradit?

ROBERT:  Láska k filmu a filmovému vyprávění mě doprovází celý život. Posledních 10 let se se věnuji natáčení, stříhání a režírování jak formou zakázek, tak i vlastní tvorby. Před dvěma roky jsem začal s přípravou projektu NANITS CHRONICLES, kterému dávám nyní veškerý svůj pracovní čas.

MICHAEL: Před devíti lety jsem se začal živit jako ilustrátor a komiksový kreslíř. Mám na kontě stovky komiksových stran a dostal jsem se s nimi i do legendárního časopisu ABC, kde pravidelně mé komiksy vycházely. Nyní jsem kreativním ředitelem a spoluzakladatelem ilustrátorského studia profiKOMIKS, občas o komiksu přednáším, vedu workshopy nebo mentoruji mladé komiksáky. Mým posledním velkým projektem byl komiksový román Na Břehu Snů.

VIKTOR: Píšu od patnácti, společně s Michaelem děláme komiksy od roku 2008 a i když mám vystudované ČVUT, rozhodl jsem se naplno věnovat kreativní tvorbě a společně s Michaelem založil profiKOMIKS. Baví mě ale spousta věcí, a proto i projektů, kterým se nějak věnuji, je vícero, ať už jde o Nanits Universe nebo zdravé stravování JAPŮ.

v1_nanitsmaskot_te_cz

 

Nejprve bych celého týmu pogratuloval k vítězství letošního Creative Business Cupu, o kterém jsme na našich stránkách psali. Co takové vítězství pro vás vlastně znamená?

ROBERT: Samozřejmě to je pro nás velký úspěch. Máme z vítězství velkou radost. Je to pro nás taková první vlaštovka, důkaz toho, že projekt má potenciál a je atraktivní i pro další lidi, než jen pro nás tři. Díky vítězství máme možnost prezentovat náš projekt i na mezinárodní úrovni v Kodani, kde se koná finále Creative Business Cupu, na což se už velmi těšíme. Hlavně Viktor, protože tam bude jeho kolbiště.

VIKTOR: CBC v Kodani bude skvělá příležitost se ukázat v zahraniční a získat i zpětnou vazbu a jiný pohledem na náš projekt. Jsem hodně zvědavý, co na to lidé ve světě řeknou a jestli je náš projekt dokáže nadchnout tak, jak tomu věříme.

 

Vy nejdete do Kodaně společně?

ROBERT: Bohužel, musíme rozdělit síly, protože ve stejnou dobu, kdy se koná finále v Kodani, tak se koná i vídeňský Comic Con, kam také míříme já s Michaelem. Tam máme možnost ukázat náš komiks NANITS CHRONICLES přímo našim koncovým zákazníkům – čtenářům komiksů.

 

Můžeš nám nějak popsat projekt Nanits Chronicles a jak vlastně vznikl?

ROBERT: Projekt vznikl někdy před 8 lety, kdy jsem začal přemýšlet o sci-fi filmu. Nicméně jsem velmi rychle vyhodnotil, že velkorozpočtový sci-fi film je v našich podmínkách naprosto nerealizovatelná představa. Tak jsem si vybral jinou formu vyprávění a tou byl právě komiks. Takhle zrodil nápad na NANITS CHRONICLES. Několik let jsem se tedy věnoval sepisování příběhového pozadí a vymýšlení světa, ze kterého by se dalo vyprávět spousty příběhů. Ale samotný zlom nastal v okamžik, při němž  jsem věděl, že mám vymyšleno již dost a je čas začít realizovat. V tu dobu jsem potkal Michaela a Viktora. Společnou prací se z původní nápadu jednoho člověka rozrostl na velký projekt, který v dnešní době zaměstnává více než 25 lidí, vznikla firma NANITS UNIVERSE LTD. Která kromě výroby komiksu NANITS CHRONICLES, pracuje i na převratné technologii – NANITS ENGINE, která jak doufáme se stane v krátké budoucnosti následovaným standardem ve vytváření, publikování a čtení digitálního komiksu.

 

Nanits Chronicles v současné době opomíjí papírovou distribuci. Jaký k tomu máte důvod? Jde o ochranu životního prostředí (kácí se méně lesů) nebo jde o vyloženě ekonomickou stránku?

ROBERT: Dá se říct že obojí, ale ani jedno, není ten hlavní důvod. Hodně lidí z celého světa se snažilo přijít na to, jak bude vypadat budoucnost digitálního komiksu. A snažili se vytvořit digitální komiks. Nikomu se to do dnešního dne úplně nepodařilo, většinou to dopadlo hrozně. My jsme v NANITS UNIVERSE chtěli využít digitální formu, tak jak se do zatím nikomu nepodařilo. Chtěli jsme obhájit existenci digitálního komiksu, aby to nebyl jen prostý přenos tiskových dat pro papírovou verzi do tabletu. Takže jsme přišli s unikátní kombinací technologií a postupů, které dovolují zažít velmi intenzivní, ale stále příjemný zážitek ze čtení. Digitální forma nám samozřejmě přináší i snadnější distribuci, možnost přidávat další jazykové mutace, neřešit v jakém nákladu vydávat a opravovat případné nedostatky.  

 

Musí mít člověk skutečný talent, aby dokázal nakreslit komiks? Můžu se to naučit třeba já, když byla moje vůbec první dvojka na vysvědčení ve čtvrté třídě z výtvarné výchovy? :)

MICHAEL: Může se to naučit každý. Jako cokoli jiného. Kresba samotná nebo umění  vyprávět formou komiksu je věc tvrdého tréninku a dlouholetých zkušeností. Talent a stovky nakreslených komiksových stránek jsou ale určitě něco, co je pro tvorbu skutečně kvalitního komiksu třeba.

VIKTOR: Podle mě komiks může dělat každý, kdo pochopí pravidla komiksového vyprávění. Jako v kresbě nebo malbě jsou i v komiksu různě náročné styly a pak už jde jen o grafickou a technickou úroveň, na kterou se chce autor se svým dílem dostat. Důležitým faktorem je pak trpělivost při samotné tvorbě, která pro dokončení něčeho rozsáhlejšího je naprosto klíčová.

cdw1

 

Jak takový komiks vznikne? Sednete si ráno ke stolu a nahlas přemýšlíte, co vytvořit? Sledujete konkurenci a řídíte se současnými trendy?

MICHAEL: První věcí je určitě dlouhodobé a systematické rozvíjení námětu. Dále je to stanovení si jak celý komiks pojmout, možná říct si kdo je jeho cílovka, v jakém stylu ho zpracovat, kde se inspirovat. To mohou být měsíce i roky příprav. Trendy je fajn sledovat. Nám jde ale především o to podat perfektní výsledek ve spojení  silné myšlenky, kvalitního scénáře  se skutečně dobrou vizuální stránkou.  To pak završujeme tou již zmiňovanou přidanou hodnotou zcela unikátního zážitku ze čtení komiksu s hudbou a bez stránek.

VIKTOR: Je to podobné jako s jakoukoliv jinou kreativní tvorbou. Buď máte spontánní nápad nebo námět, který chcete realizovat. Může Vás k tomu inspirovat cokoliv podobně jako když chcete napsat příběh nebo natočit video. Komiks a jeho vyprávění určitě má svoje specifika oproti jiným médiím, ale pořád je to podobný kreativní proces. Co podle mě mnoho lidí netuší a nevidí je časová náročnost takového díla. Jedna komiksová strana, kterou pak čtenář mnohdy přečte za několik desítek sekund, může vznikat i několik dní.

 

Jaké komiksy jsou v dnešní době žádané a proč? Já jsem třeba nikdy komiksy nečetl, protože mně prostě přišlo divné číst „obrázky s popisky“, ale v čem vlastně tkví ono kouzlo? Proč číst komiksy?

MICHAEL: Za trend současné doby by se dali považovat mainstreamové superhrdinské komiksy, které zažívají nový boom díky dávce marvelovských filmů z posledních let. Ovšem dnes je tolik žánrů a stylů, kterým se věnují kvanta rozmanitých tvůrců a následně je čtou rozmanití čtenáři. Kouzlo je v tom, že komiks je jiný než film nebo literatura. Je to někde na pomezí a zároveň dovoluje čtenáři vzít si z obojího něco. My chtěli jít ještě dál a vyvolávat emoce mimo příběh a vizuální formu ještě v podobě hudby, což bylo doposud výsadou filmu. A dál už náš příběh znáte.

 

Vidíte v komiksech budoucnost? Je jejich obliba na vzestupu? Čtou je spíše mladší nebo starší generace?

MICHAEL: Určitě ano. Byť je u nás dnes komiks především cool médium, tak ve světě má tradici desítek let a čtenáře tedy najdeme v mnoha generacích. Na komiksech začínají v největší míře teenageři, ovšem čtenáře najdete od dětí až po ty nejstarší. A zda v nich vidíme budoucnost? No jasně! Rozjíždíme přece novou éru digitálního komiksu!

 

Na YouTubu jsem viděl naprosto úchvatné záběry z kreslení nějaké letící postavy kdesi ve vesmírné lodi. Člověk opravdu žasne, co dokáže zkušená ruka umělce… Jaké nástroje pro výrobu komiksů používáte? Jsou drahé a lze se bez nich v současné době obejít?

MICHAEL: Záleží na tom, jakou technikou se tvůrce rozhodne pracovat. Teoreticky na to stačí počítač, Photoshop a grafický tablet. To může i nemusí být drahá záležitost. Asi podle toho v jaké míře komfortu a kvality chce člověk pracovat. Nanits Chronicles jsou ovšem tvoření kombinovanou technikou. Od starých dobrých kreseb tužkou a po té tuší na papír, přes skenování až po digitální kolorování.

cdw2

 

Máte tým složený z 25 lidí, což je slušný počet. Je takhle velký tým u komiksu obvyklý?

MICHAEL:  To určitě u tvorby komiksu běžné není. Samozřejmě velká nakladatelství jako Marvel mají v týmu většinou několik lidí nejen k tomu, aby mohli komiksy pravidelně vydávat. Není až tak běžné mít pro tvorbu komiksu specialisty na concept art nebo 3D, kteří posouvají náš komiks na vyšší úroveň. Velikost týmu je u nás ale také daná tou specifickou technologickou stránkou věci, jejíž vývojáři tým rozšiřují.

 

Kdo vás živí? Máte nějakého významného investora?

ROBERT: Před rokem se nám podařilo získat investory z Čech. Významně nám pomohla firma Busyman.cz, která nám umožnila odprezentovat náš projekt v rámci BusymanDay, kde se nám podařilo oslovit tři investory. Po prezentaci ročního stavu projektu, se tito investoři rozhodli navýšit svoji investici.

 

Do budoucna se chystáte získat finanční podporu na Kickstarteru. Kolik plánujete vybrat peněz a na co je použijete?

ROBERT: Není to ani tak moc do budoucna. Na Kickstarter jdeme listopadu 2016, což je za necelý měsíc. Takže každý, kdo nás chce podpořit má skvělou příležitost. Musím říci, že máme připravené opravdu skvělé odměny. Na některých se pracovalo skoro stejně dlouho jako na samotném prvním čísle komiksu.

Částku nemáme ještě finálně rozhodnutou, ale víme že bude řádu tisíců liber. Nicméně rádi bychom se s kampaní dostali na desetitíce. Vše záleží na tom, jak se nám podaří oslovit lidi. Veřím tomu, že jich oslovíme dost, protože máme opravdu skvělý produkt, který se lidem hodně líbí a zárověň je i baví.

Část peněz z Kickstarteru se použije na výrobu odměň, které nabízíme za přihozené peníze a zbytek chceme investovat do rozvoje našeho NANITS ENGINU, a také na další čísla komiksu NANITS CHRONICLES.

 

Jaké máte s Nanits Chronicles do budoucna plány?

ROBERT: Co se týká komiksu NANITS CHRONICLES, tak bychom se rádi soustředili na prodeje v řádech desetitisíců jednotlivých čísel komiksů a na celkové měsíční prodeje v řádech statisíců. Posílit fungující produkci a nabídky na akvizici ve vyšších řádech milionů USD, výrazné posílení marketingu. Pokusit se o přesah například do her, seriálů, filmů nebo knižních publikací.

Co se týká naší technologie NANITS ENGINE, tak tam se chceme soustředit na licencování a poskytování technologie jiným společnostem. Mohutnější rozvoj technologie a udávání dalšího směru v digitálním publikování komiksu – stát se leaderem na trhu v digitálním komiksu. Hledat cesty jak NANITS ENGIE využít i pro jiné možnosti publikace – multimediální knihy, učebnice atd.

cdw3

Jaký je Váš nejoblíbenější komiks a kolik jich máte ve sbírce?

ROBERT: To je těžká otázka! Mám rád všechny komiksy, které mám doma, ale když nad tím přemýšlím, tak nejoblíbenější je vždycky ten, který zrovna čtu. A teď čtu novinku – Klub rváčů 2 od Chucka Palahniuka, což je fakt pecka.

MICHAEL: Ve sbírce mám komiksů stovky, ale nejsem tak vášnivý čtenář. Komiksy spíš studuji po vizuální stránce a vyprávění. Oblíbený komiks nemám, ale jako první mě napadlo bombastické Kingdome Come od Marka Walda a Alexe Rosse, byť to nejsou rozhodně mí nejoblíbenější autoři.

VIKTOR: Z dětství mám stohy starých komiksových časopisů od Barbara Conana přes Želvy Ninja až po Kačera Donalda, nicméně v poslední době už čtu jen digitálně. Baví mě hodně starší klasiky typu 300, Sin City, Sláine a spousta jiných, které jsem přečetl v minulosti. Na přední příčky bych určitě zařadil i belgický komiks XIII nebo All you need is kill, které mě dostaly příběhem.

 

A váš nejoblíbenější český startup?

ROBERT: NANITS UNIVERSE LTD. :-)

MICHAEL: Českých startupů popravdě moc neznám, takže asi NANITS UNIVERSE :)

VIKTOR: Českou startupovou scénu sleduji docela dlouho, je tu spousta skvělým nápadů a projektů znám mraky, ale jsou prakticky nesrovnatelné. Těžko zmínit tedy jeden nejoblíbenější. Ostatně nápad je sice nutný, ale nedostačující předpoklad pro dlouhodobý a fungující projekt. Hodně se mi proto líbí příběhy těch odrostlejších, ale stále mladých firem jako je STRV, KIWI.com, Mixit, Lifefood, což je jen pár z těch, kterým se daří velice dobře prosazovat i v globálním měřítku. To je i naším cílem.

img_0233

 

Pro více informací můžete navštívit oficiální stránku NANITS CHRONICSLES.

 

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]