0

sdílení

Česká hra objevila díru na trhu a chystá se ji zaplnit

/ 2. února 2017 / Startupy

zdroj: archív Scratch Wars

Jistě znáte termín sběratelská karetní hra. V tomto odvětví jsou neznámějšími hrami Yu-gi-oh, Pokémon a Magic the Gathering. Roční příjmy těchto tří her činí v součtu něco kolem 2 miliard USD, což značí, že se kartičkám stále daří. Stejně jako po uplynulých cca 20 let. Ano, tyto hry jsou na trhu velmi dlouho a stále vychází nové edice, ale pravidla a základní herní principy zůstávají stejné. Během 20 let vznikly mnohé klony, ale většinou bez opravdu přelomové a rozdílové invence. Proč by proto někdo hrál klony? A tak se žádná jiná hra vedle těchto matadorů výrazně neprosadila.

Tyto hry však mají slabé místo. Vznikly dávno před tím, než zaznamenaly boom chytré telefony a další nové technologie. Nyní k nim sice existují aplikace, ale fyzická a digitální verze nejsou vzájemně propojené. Hráč si koupí karty Magic nebo Pokémony, ale na telefonu v aplikaci hraje s jinými kartami, než jaké fyzicky vlastní. Navíc nejsou herní systémy těchto her navrženy tak, aby obstály na malých displejích telefonů a aby byly rychlé a jednoduše se ovládaly. Takové manko v digitálním světě tyto hry nikdy nedohoní.

Dále je do nich velmi těžké proniknout pro nové hráče a mladší generaci obecně. Proto nepřekvapí, že průměrný věk hráče Pokémonů je 18 let a u Magiců je to dokonce 25 let.

 JAN_9513foto: archív Scratch Wars

V pražském herním startupu Notre Game si řekli, že je tu příležitost k inovaci, čas na změnu a prostor ke vstupu na zkostnatělý (ač již obsazený) trh sběratelských her. Herní designér Jiří Mikoláš novou hru Scratch Wars vyvíjel trochu jinak než všechny předchozí. Do vývoje promítl 15 let zkušeností, které nasbíral jako designér deskových her (vydal jich přes 40) a později také her pro telefony pro renomovanou českou herní společnost Geewa. Původně chtěl udělat jen jednorázové stírací kartičky, které si člověk kupuje jako obsah do herní aplikace, a zúročit tak množství kontaktů na výrobce a distributory a zároveň originálně vyřešit komplikovaný a drahý marketing aplikací.

Během vývoje aplikace však zjistil, že mechanika, kterou chtěl v aplikaci použít, je plně převoditelná i do fyzického světa – konkrétně to byla točna zbraně. Jiří si uvědomil, že by takovou točnu bylo možné jednoduše vyřešit i jen na fyzické bázi. A rázem se zrodil nápad na sběratelskou karetní hru, kterou je možné hrát samostatně jen s kartami a kde lze karty také naskenovat do aplikace a hrát s nimi na telefonu.

JAN_9547foto: archív Scratch Wars

Nejzábavnější se však zdá kombinace obou světů.

Jiří si mechanickou točnu nechal patentovat a v Notre Game se pustili do vývoje dvou her současně – do fyzické karetní verze a do aplikace, která hru převádí 1:1 na telefony a obohacuje ji o 3D prostředí, animace, zvuky, efekty, kouzla a spousty dalších možností. Jak se později ukázalo, obrovskou devizou je pro hráče možnost naskenovat hrdinu do aplikace, tam s ním hrát a sbírat zkušenosti, vylepšovat jej kouzly a později kartu vyměnit i se všemi vylepšeními. Hráči tak mohou hraním zvednout hodnotu i slabších karet. S tímto přišli Scratch Wars v herním odvětví jako první na světě (stejně jako u stírání kartiček a patentované točny, tam jsou také první).

Od začátku bylo cílem vyvinout hru, která bude na trhu rozeznatelná na první pohled – proto stírací karty, proto točení zbraní na tyčce. Hra musí být vizuálně atraktivní, musí přitáhnout pozornost. Další tuctové kartičky, které se vykládají na stůl, by vedle zavedených her neobstály. Obrovskou výhodou Scratch Wars je její přístupnost. Na kartách nejsou texty a děti se nemusí s každou kartou učit nová pravidla, jak je tomu u jmenovaných konkurenčních her. Například oblíbené Pokémony v ČR skoro nikdo nehraje. Všichni je kupují, všichni je sbírají, ale téměř nikdo je neumí hrát. Hra je složitá a texty na kartách jsou pro spoustu dětí nepřekonatelnou bariérou. To jsme si ověřili při testování Scratch wars ve školách a na dětských táborech na cílové skupině, kterou jsou převážně kluci ve věku 10-15 let. Ptali jsme se jich: „Kdo sbírá Pokémony?“ a ruce dětí vylítly nahoru. „A kdo je hraje?“ – a děti se hlásily už jen velmi sporadicky. Většinou je hrají s vlastními upravenými pravidly. Na Scratch Wars reagovaly naopak perfektně, bylo vidět, že se do hry rychle dostaly a že ji kromě sbírání budou opravdu hrát. Proto na závěrečnou otázku „Co se vám líbí víc – Scratch Wars nebo Pokémoni?“ byla vždy jednoznačná odpověď, Scratch Wars. Proto si troufáme tvrdit, že Scratch wars je novou českou hrou, které se bojí i Pokémoni.

zdroj info: tizková správa

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]