Česká guru udržitelné módy kritizuje trička z Asie a varuje před karcinogenitou

Marianna Mikešová / 27. dubna 2017 / Eko

zdroj: moyomi.com/askwear.com

Kdo z nás občas nezajde do obchodního centra obohatit svůj šatník o nové tričko či boty? Vždyť se blíží léto a třeba se pomalu zásobit. Někdo má „shopping“ v oblibě více, jiný méně, ale odbornice na udržitelnou módu Kamila Boudová je skutečnou výjimkou. Do obchodu s oblečením naposledy zašla před pěti lety!

Kamila Boudová je známá česká odbornice na módu a s ní spojenou ekologickou a společenskou problematiku. Má úžasné profesionální zkušenosti ze zahraničí, vystudovala Fashion Business na International Fashion Academy v Paříži a Šanghaji. Dnes působí převážně v Paříži jako lektorka a konzultantka v oblasti módního průmyslu, ale na Slovensku a v Česku je známá jako vedoucí kampaně Fashion Revolution, jejímž cílem je vyvolat tlak na módní řetězce, upozorňovat na módní alternativy a šířit poselství udržitelné módy.

Foto: Moyomi.com

Foto: facebook.com/Kamila Boudová

Dvě hromádky ve skříni

Tato sympatická Češka je však skutečným unikátem. Jeden by si myslel, že módní odbornice bude mít doma šatník plný stylových kousků od uznávaných módních návrhářů a plnou polici lodiček, jak to vídáme v amerických filmech. Omyl! Kamila se spokojí se dvěma maličkými komínky oblečení, pár vrchními kousky oděvu a jen několika páry bot. Oblečení zásadně nenakupuje. A už vůbec ne, když si chce zlepšit náladu či se odreagovat, jak to mnohé ženy rady dělají.

Foto: Linnette

Nakupování její náladu ani trochu nezlepšuje, a pokud by se nuceně musela projít uličkami módních center, na tváři by měla kritický pohled. Kritizuje značky jako Zara, Mango či Stradivarius a módního magnáta Amancia Ortegu, který podle ní stojí za vykořisťováním lidí v zemích původu. Kamila má jasné poslání: Rozšiřovat povědomí o udržitelnosti a etičnosti módy, poukazovat na důležitost naší volby a udělat módní průmysl opět pěkný uvnitř, nejen navenek. Ve skutečnosti to obvykle dělá prostřednictvím eventů a konferencí.

Foto: facebook.com/Moyomi Workshop

Foto: facebook.com/Moyomi Workshop

Toxické tričko za dvě stovky

Upozorňuje zejména na toxické továrny v Číně, které se již pomalu přesouvají do jiných zemí, než je Bangladéš či Pákistán. Přestože oblečení dovážené na evropský trh je kontrolováno více než jinde a nedostává se sem v něm až tolik jedovatých látek, lidé, kteří oblečení vyrobili, jsou s nimi v kontaktu nepřetržitě. Nejen, že ničí jejich zdraví, ale nemají za to ani pořádnou mzdu. Toxicita navíc přechází do vody, kterou pijí zvířata i lidé, do půdy i ovzduší. Skutečně toto stojí za pár levných triček, jejichž nošení je podle Kamily karcinogenní?

Foto: nytimes.com

O svém pohledu na udržitelný svět píše i na svém blogu. Lidem tak ukazuje například to, že obléknout se dá pěkně i s oblečením ze second handu, zděděným od přátel, vyměněným či jednoduše takovým, které ti doma ve skříni leží už léta. K tomu, abys vypadal dobře, byl sebevědomý a šťastný skutečně nepotřebuješ každý měsíc nakupovat to, co aktuálně letí a co ti módní řetězce násilím strkají pod nos a obírají tě o svobodu. Všechno je to ostatně jen marketing.

Foto: facebook.com/Kamila Boudová

Stále platí, že módní průmysl je druhý nejvíce znečišťující na světě, a přesto, že se rozběhlo mnoho iniciativ, stále před sebou máme dlouhou cestu ke zlepšení. Česká revolucionářka zmiňuje i eko materiály, jako je výroba vláken z PET lahví. Ani to však podle ní není úplně ideální, protože se při tom využívá stále mnoho toxických látek. Jako „way to go“ označuje výrobu z přírodních vláken a zastavení kombinování materiálů jako například směs bavlny a polyesteru či papíru, plastu a kovu v různých potravinových obalech, které ztěžují recyklaci.

Foto: moyomi.com

Foto: moyomi.com

Udržitelnost a minimalismus

Kamily motto zní: Móda pomine, ale styl je věčný. A to neplatí jen pro oblečení, ale ve všem, co konzumní životní styl zahrnuje – neustálou potřebu kupovat si nové boty, doplňky do bytu, mobily, elektroniku, auta. Módní aktivistka vybízí k tomu, aby si každý vytvořil vlastní osobitý styl, ve kterém se bude cítit skvěle, a nesnažil se zapadnout do krabiček, které pro nás marketing vytváří. Namísto toho se vyplatí kupovat méně, ale kvalitnějších kousků, které se nerozpadnou po dvou vypráních.

Foto: moyomi.com

Kamila se snaží žít minimalisticky každý den. Úsporný je nejen její šatník, ale celý byt. Prozradila, že doma má jen skutečně nezbytné kusy nábytku a to, co nezbytně potřebuje pro život. Snaží se žít ekologicky a dokonce ani nemá auto. Jen při pobytu v zahraničí si prý občas půjčí elektromobil. Udržitelnou cestou se snaží i stravovat, a u ní doma najdeš zejména organické potraviny, domácí jídla a množství zeleniny a ovoce.

Foto: moyomi.com

Téma životního prostředí je pro Kamilu tak srdeční záležitostí, že jednou při jedné z přednášek při zmínce o hrozných podmínkách pracovníků továren a ničení přírody dokonce neudržela pláč. Kamila Boudová je jedinečnou osobou v módním byznysu a nesnaží se jen o nějakou pózu, protože téma eko je momentálně in, ale sama svým stylem života a myšlením inspiruje a ukazuje příklad, jak se to dá dělat.

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]