0

sdílení

Asymbo: Chytré e-shop aplikace dobývají trh

/ 7. února 2017 / Startupy

zdroj: archív Asymbo

Jsi závislý na svém smartphonu? Na to si musí upřímně odpovědět každý sám. Ale statistiky ukazují, že téměř 70 % lidí bere mobil do rukou už do 15 minut od probuzení. Přes 85 % lidí má svůj telefon po ruce 24 hodin denně po všech 7 dní v týdnu. Ani číslo náhodných kontrol, zda nám na mobilu něco neuniklo, není zrovna malé. Až 150krát denně vlastník telefonu zkontroluje displej zařízení.

Co lidi nutká vzít telefon do rukou tak často? Chtějí vědět něco víc, co je v jejich okolí zaujalo. Chtějí někam dojít, vykonat činnost. To jsou nejčastější mikromomenty na cestě spotřebitele k nákupu nějakého produktu či zakoupení služby.

Proč tedy nevyužít “závislosti” dnešních lidí na svých chytrých zařízeních a nedat jim do rukou možnost nakoupit hledaný produkt přes aplikaci přímo v jejich mobilním zařízení? Podobnou otázku si kladli Karel Lyčka a Jan Žatecky začátkem roku 2014. Oba kamarády a nynější majitele startupu Asymbo fascinoval svět mobilních aplikací a zejména nezaplněná díra na trhu e-shop appek.

Asymbo_karel_1Usměvavý Karel Lyčka, foto: archív Asymbo

Framework Asymbo: symbióza s mobilem

Skutečně, v roce 2014 šlo na trhu mobilních aplikací stáhnout e-shop aplikace od největších gigantů jako Mall.cz, Datart či Alza. Jejich platební brány ale byly povětšinou nefunkční, někdy chybělo dokonce tlačítko Nakoupit. Datart tehdy sklidil řadu negativních komentářů.

Nyní se píše začátek roku 2017 a nákupních aplikací přibylo. 90 % z nich pochází z pera úspěšně expandujícího startupu Asymbo. Ze dvou kamarádů se současný tým rozrostl na 17 lidí v Brně, Praze a Olomouci. Letos se navíc chystají přivítat i kolegy mimo Českou republiku. Mezi jejich klienty patří například Topgal, U-Áčko.cz, Patro, Metalshop nebo Sanasport.

Kde se vzal nápad na Asymbo? Kde jinde než v u dobrého piva, ve tři hodiny nad ránem. Tehdy Honzu a Karla napadlo spojit přesmyčkou dvě slova – “symbióza” a “mobil”, což vyjadřuje postoj dnešního typického zákazníka. Dnes už Asymbo označuje i framework, na kterém jsou e-shopové aplikace vyvíjeny. Stáhnout si je mohou majitelé Android i iOS systémů zdarma přímo ze storů.

Prodávat přes appku je často jednodušší než přes e-shop

ruka (2)Foto: archív Asymbo

Mnoho e-shoperů se stále dívá nedůvěřivě na možnost provozovat e-shopovou appku pro svoje zákazníky. Ale Karel nás přesvědčuje o opaku: “Provozovat takovou appku je v mnoha ohledech jednodušší než e-shop. Ona je totiž na e-shop napojená a automaticky si vyměňují informace. Navíc má e-shoper přístup do aplikace a pracuje s ní hlavně po stránce propagace: na pár kliků si v ní nastaví slevu na určitou kategorii, svým zákazníkům pošle zdarma push notifikaci nebo si na domovskou stránku appky vyvěsí banner.” Výhodou u provozování takové aplikace je, že e-shoper nemusí napsat ani řádek kódu. Všechno provádí v intuitivní administraci.

Na samotných schůzkách s e-shopery pak majitelé vše rovnou ukazují na aplikacích, které mají stažené na ploše smartphonu. Přiznávají, že často musí vyvracet zažití polopravdy nebo mýty. Přece jenom jsou appky e-shopů na českém trhu stále novinkou.

“Není jednodušší provést nákup přes responzivní web, než si stahovat samotnou aplikaci do mobilu?” je asi nejčastější otázkou. Na tuto situaci mají Jan s Karlem přichystané případové studie stávajících e-shopů, ve kterých čísla dokazují, že si aplikaci stáhne „pouhých“ 6 % uživatelů navštěvujících web a udělají větší tržby než těch zbylých 94 %. “Nejdůležitější je mobilní aplikaci chápat nejen jako prodejní nástroj, ale hlavně službu pro zákazníky, pomocí které je můžete udělat šťastnějšími a spokojenějšími, “ dodávají majitelé startupu.

Budoucnost e-shop appek ve virtuální realitě

Mobilní technologie se vyvíjí velmi dynamicky. A tak v Asymbu neusínají na vavřínech. S příchodem nového roku propojili svůj framework s analytickou platformou Facebook Analytics for Apps a Firebase. Díky ní můžou e-shopeři lépe pochopit chování uživatelů v aplikaci, zobrazovat zacílenou reklamu nebo posílat zacílené push notifikace.

S příchodem nových kolegů a expanzí na další trhy pracují v Asymbu na dalších novinkách, které zahrnují třeba geofencing nebo dnes tak populární virtuální realitu. Díky nim si může zákazník e-shopu například zobrazit vybíraný produkt přímo u sebe doma. O výprodeji zboží v kamenné pobočce se dozví jako první – jednoduše ho upozorní jeho mobil ve chvíli, kdy se k prodejně přiblíží. To je jen krátký výčet nápadů, na které se mohou e-shopeři i nakupující v blízké době těšit.

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]