0

sdílení

Amazon se chová jako gigantický startup, ne jako firma s hodnotou 350 miliard

Dárius Polák / 16. prosince 2016 / Business

Startupové nadšení z Amazonu nevyprchalo.

 

Jak má výkonný ředitel Jeff Bezos ve zvyku říkat, Amazon stále přemýšlí a chová se jako startup, ačkoli je jednou z největších společností na světě. Tento startup mindset se opět projevil během minulého týdne, kdy Amazon představil svůj vlastní obchod s potravinami – Amazon Go. Přestože technologie bez pokladen zaujala každého, je opravdovým překvapením, že takový přístup Amazon zvolil právě k potravinářskému odvětví. Amazon může být první společností, která využije produktový management technologických startupů v tomto odvětví obchodu.

1_forbes
foto: forbes.com

Zde jsou příklady:

MVP (minimálně životaschopný produkt) -  Amazon Go začíná na jednom místě v centru Seattlu a nemá ve svém portfoliu mnoho produktů (alespoň na začátku). Bude poskytovat rychle hotová jídla a běžné potraviny jako chléb a mléko.

Beta testování  – Amazon Go je v současnosti v beta módu, kdy ho testují pouze vybraní zaměstnanci Amazonu. Společnost s největší pravděpodobností přidá / změní služby a svůj model po získání většího množství informací ještě před spuštěním v roce 2017 upraví.

A / B testování  – několik zpráv naznačuje, že Amazon na předměstí Seattlu otevře drive-thru potraviny. Společnost takto chce vyzkoušet dvě verze a vybrat si tu úspěšnější.

První na trhu -  Amazon při své technologii bez pokladen využívá machine learning. Společnost v této oblasti zaostává např. za takovým Googlem, avšak je první společností, která ji reálně vyzkouší na trhu.

Sbírání dat  – Amazon Go je navržen tak, aby zaznamenával pohyb a nákup všech svých zákazníků. Tím, že se každá platba zapíše na Amazon konto, dokáže společnost sbírat a analyzovat každý detail, a na základě toho činit správná rozhodnutí.

bi
foto: businessinsider.com

Typ 1 vs. Typ 2 rozhodnutí

Amazon Go mindset je perfektně zohledněn v roční zprávě pro investory. V ní Bezos společnost vyzývá, aby si udržela mentalitu startupu a vyhýbala se rozhodovacímu procesu „one-size-fits-all“. To je podle něj pro jiné společnosti cesta do záhuby.

Aby svůj názor dokázal, podíval se na dva různé rozhodovací procesy, které ovlivňují jeho způsob uvažování o risku:

  1. typ – nezvratná rozhodnutí, přičemž je třeba být velmi opatrný při jejich přijetí.
  2. typ – rozhodnutí, která jsou jako dveře. Pokud se lidem nelíbí, prostě se vždy mohou vrátit zpět.
8-amazon
foto: businessinsider.com

Podle toho, co můžeme vidět u Amazon Go, si Bezos zvolil 2. typ smýšlení. Tímto se Amazon může rychle pohybovat a minimalizovat risk, čímž chrání společnost před plýtváním času a zdrojů.

Klíčem je prý si tyto dva typy nesplést. V dopise dále píše:

Jak se organizace stává větší, je větší tendence přijímat rozhodnutí 1. typu, která mají velký dopad na většinu činností. Konečným výsledkem je pomalá, nepromyšlená averze k risku, selhání při snaze experimentovat úspěšně a v důsledku toho snížena investice. Tomuto se musíme vyhýbat.“

Zajímavé, upřímně jsem už déle čekal, kdo s podobným systémem jako Amazon Go vyrukuje na trh. A překvapivě to byl právě Amazon, společnost, která má k potravinám opravdu daleko.

Titulní
zdroj: businessinsider.com , zdroj titulní fotografie: geekwire.com
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]