0

sdílení

7 způsobů, jak nad svým životem až příliš nepřemýšlet a být šťastný

Henrieta Balázsová / 2. listopadu 2016 / Tools a Produktivita

Co si dát k obědu? Kam na dovolenou? Jsem se správnými lidmi? Přijmout tu pracovní nabídku? Tyto a desítky dalších otázek se prohánějí naší myslí každý den. Po rozhodnutí často přicházejí pochybnosti a proces přemýšlení začíná znovu. Jak tomuto začarovanému kruhu předejít?

 

Pozoruj své myšlenky z dálky

Klíčovou aktivitou při meditaci používané např. i při technice mindfullness je pozorování svých myšlenek tak, abychom se jimi nenechali pohltit. Cílem je, aby přes nás při meditaci myšlenky a pocity jen procházely, a to bez toho, abychom je analyzovali. Přílišné analyzování a hodnocení všech možných, ale většinou hlavně nemožných scénářů, je sice přirozené, ale mnohdy zničující. Právě toto cvičení ti může pomoci takové smýšlení změnit. Své o tom věděl i Steve Jobs: „Pokud si jen tak sednete a začnete pozorovat svou mysl, uvidíte, jak je neklidná. Pokud se ji pokusíte uklidnit, stane se pravý opak – bude to ještě horší. Když však toto cvičení budete praktikovat pravidelně a myšlenky přes sebe necháte jen procházet, vaše mysl se časem uklidní.“

Respektuj sám sebe

Nepochybuj o žádných svých názorech. Když se jednou pro něco rozhodneš, v dané chvíli si to tak cítil, a proto to bylo správné a mělo to tak být. Důvěřuj sobě a svým rozhodnutím. Pokud jednou nějaké uděláš, nepřemýšlej o tom, jak to mohlo být jinak. Protože v dané chvíli jsi to udělal nejlepší, cos mohl a uměl.

photo-1420802839049-174a867e426cZdroj: unsplash.com

Zapiš si své myšlenky a pocity

Pokud čelíš nějakému problému a chceš se zbavit negativních emocí, které v tobě vyvolává, napiš si pocity, které právě prožíváš na kus papíru. Zpracování celého myšlenkového procesu se tak pro tebe stane mnohem lehčím. Pokud si totiž své myšlenky ponecháš jen v hlavě, často to vede k tomu, že se budeš znovu a znovu vracet ke stejným věcem, v důsledku čehož budeš některé z nich zbytečně zveličovat. Pomůže ti i to, pokud papír se svými myšlenkami a pocity po napsání roztrháš a vyhodíš – tvé negativní myšlenky by se tím pro tebe měly stát méně významnými.

Stanov si „sebezničující čas“

Zní to bláznivě, ale shodují se na tom všichni přední psychologové a psychiatři. Cílem je vymezit si jakýkoliv čas v rámci dne, který věnuješ negativním pocitům, obavám a úzkosti. V této době si dovolíš truchlit a oddat se negativním emocím. Kouzlo spočívá v tom, že pokud na tebe přijde nutkání „spustit se“ během dne, budeš dostatečně silný na to, aby sis to odložil na svůj vyhrazený čas. Je přitom důležité, aby ses po tomto „rituálu“ věnoval něčemu příjemnému, co tě přivede na jiné myšlenky. Stejně se nedoporučuje vyčlenit si na tuto činnost období krátce před spánkem, protože by ho to mohlo negativně ovlivnit.

Dopřej si rozptýlení

Je opravdu těžké plně se soustředit na dvě věci najednou. To je důvodem, proč musíš v případě zbytečného přemýšlení o něčem zaměstnat svou mysl jinak. Nejlepší je přitom kombinace nějaké fyzické aktivity, která si však zároveň vyžaduje i tvé soustředění. Mezi ideální činnosti, které kombinují fyzický výkon, přemýšlení a navíc jsi při nich ve společnosti, řadíme např. tenis nebo túru s přáteli.

photo-1466938756653-5a5e21649e7f

Zdroj: unsplash.com

Zaměř se na to, co můžeš udělat hned teď

Ideálním řešením je nahradit přemýšlení konkrétní činností. Přestaň se soustředit na to, co musíš udělat, nemysli na to, co bys měl udělat, ani na to, co jsi neudělal. Zaměř se jen na to, co můžeš udělat hned teď, v této chvíli – ať je to jakkoli malý krok. Pokaždé, jak pocítíš obavy o svou budoucnost, zastav tyto myšlenkové pochody jednoduchým činem – vstaň a proaktivně udělej něco, co tě přivede blíže k tvému ​​vytouženému cíli.

Musíš vědět, že každé rozhodnutí lze změnit

Mnoho lidí denně přemýšlí o tom, zda si vybrali dobrou práci, zda si vzali správnou osobu, zda byla nějaká koupě dobrá, zda navštěvují dobrou školu … Neměj obavy. Rozhodnutí nelze dělit na dobrá a špatná. Existují jen dobrá a ta, která ti dávají příležitost ke změně a k růstu. Nenech se proto skličovat pocitem, že nějaké tvé rozhodnutí je konečné a nikdy ho už nebudeš moci změnit.Vědomí, že všechno se dá změnit ti přinese pocit klidu a vnitřní svobody.

Zdroj:  businessinsider.com , zdroj titulní fotografie: unsplash.com
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]