0

sdílení

4 byznys modely, na které jste ve svém startupu nepomysleli

Petr Svoboda / 27. dubna 2016 / Startupy

Budujete startup, jste přesvědčeni o kvalitě svého produktu, ale nevíte si rady s business modelem? Petr Svoboda, founder a CEO Shopsys, vybral pro StrartITup 4 byznys modely, o kterých jste možná neslyšeli, ale které fungují známým hráčům a je možné je použít i pro váš startup.

Dobrý produkt je základ, ale většinou je od něj ještě dlouhá cesta k penězům. Naštěstí přichází svět s novými a novými modely, jak na internetu vydělat peníze. Následující 4 modely mě osobně zaujaly a jsou dobrou inspirací pro to, kde hledat ve vašem byznys modelu to nejdůležitější – byznys.

1. Monetizace crowdu

Když se řekne crowdfunding, jistě vás hned napadnou servery jako Kickstarter. Ty mohou být zdrojem příjmů pro rozjetí podnikání. Crowdsourcing se ale neváže jen na získání peněz u široké veřejnosti. Podobně můžete outsorcovat prakticky cokoliv, a když to uděláte chytře, můžete vzniklou hodnotu monetizovat.

Za otce crowdsourcingu je považován Luis von Ahn, zakladatel společnosti reCAPTCHA a spoluzakladatel výukové služby Duolingo. A právě tyto služby jsou dobrými příklady monetizace crowdu.

Captcha klasicky slouží k rozpoznání, zda je uživatel webové stránky skutečně člověk nebo robot. Všichni to znáte, “opiště text z obrázku” je něco, co člověk zvládne a většina botů ne.

Společnost reCAPTCHA k tomuto účelu ale používá skutečné texty, které nedokázaly přečíst systémy na optické rozpoznávání znaků (OCR). Díky tomu dokázala 100 miliónů denně zobrazených a opsaných kódů využít v projektech digitalizace archívů The New York Times a knih pro Google Books. Pro Google byla tato crowdsourcingová síla natolik hodnotná, že společnost reCAPTCHA v roce 2009 koupil za zhruba 500 miliónů dolarů.

Duolingo funguje na podobném principu. Volně dostupná mobilní i webová aplikace pomáhá více než 100 milionům uživatelů zdokonalit jejich jazykové schopnosti a patří mezi nejpopulárnější appky na učení jazyků. Kde však bere firma peníze na svou činnost a rozvoj? V pozadí aplikace stojí i tentokrát využití crowdsourcingové síly. Jedna lekce cizího jazyka se rovná jednomu článku přeloženého do jiného jazyka pro servery BuzzFeed a CNN, s nimiž společnost spolupracuje.

Služby založené na tomto principu ale potřebují ke své udržitelnosti opravdový “dav” uživatelů.

svo

2. Freemium

Jedna se v mobilních aplikacích o zřejmě nejužívanější alternativní obchodní model. Uživatelé hrají hru nebo používají aplikaci zdarma a pro rychlejší postup, speciální funkce nebo jiné bonusy musí platit. Freemium aplikace aktuálně tvoří 71 % tržeb Apple AppStore ve Spojených státech, ještě v roce 2012 to bylo kolem 50 %.

Úspěšné společnosti ukázaly, že freemium byznys model je užitečný a umí přivádět platící zákazníky a zisky. Problémem je však obrovská rizikovost, jen malé části se totiž povede nalákat dostatek uživatelů a to je teprve polovina úspěchu. Druhá je právě konverze části z nich na platící. Ukazuje se, že segment lidí ochotných připlatit, když je služba zadarmo, je velmi malý. Dojíždí na to i obrovské a známé firmy, například Evernote, který je musel propustit čtvrtinu zaměstnanců právě kvůli neschopnosti monetizovat své uživatele.

3. Monetizace dat o uživatelích

Když máte velké množství neplatících zákazníků, můžete peníze získat jinak, než zpoplatněním služby. Službu zdarma jim ponecháte, ale data o tom, co je zajímá, jak se chovají, jaká je jejich struktura… ty můžete prodat. Zlatý důl třeba pro cílení reklamy.

Že je to neetické? Takhle přece funguje i Google, jehož služby každý den využíváme: Gmail, Google Docs, AdSense, Android v miliardě mobilních telefonů. Nebo Facebook, který díky detailním datům o uživateli dokáže dokonale zacílit reklamu, kterou prodá platícím firmám.

Pokud byste hledali v česko-slovenském prostředí, tak stejným způsobem monetizuje svoji free verzi třeba populární antivir Avast, který následně prodává data o návštěvnosti webů.

4. Open Saas – příjem jako externalita

Open Source Software funguje tak, že vývojáři uvolní svůj software zcela zdarma. Kde generují příjem? Je to podobné jako u freemiového modelu, platí se za související produkty či služby, například technickou podporu, konzultace nebo školení. Nákup služeb je pro zákazníky dobrovolný, často však velmi výhodný. Nesou-li nabízené doplňkové služby skutečnou přidanou hodnotu, často se zcela přirozeně stávají tzv. “must have”. Když je služba dobře postavená a naceněná, stává se tím, co původní produkt/software skutečně zhodnocuje. Nejznámějším zástupcem tohoto modelu je RedHat.

Některé open-source projekty nabízí svůj produkt také v pohodlné hostované variantě jako Software as a Service (SaaS), která z jeho uživatele snímá starosti s hostingem webové aplikace. Příkladem může být WordPress. Příjem může plynout také ze služeb, které s projektem přímo nesouvisí, ovšem uživatelům zvyšují pohodlí či snižují náklady – Laravel PHP framework takto poskytuje službu Forge pro nahrávání webů na cloud hostingy.

Právě tenhle model jsme si vybrali i my ShopSysu. 13 let stavíme a staráme se e-commerce platformy stovce předních českých a slovenských e-shopů. Příjem ze samotných licencí softwaru nám však rok od roku klesá. Bylo potřeba najít nový byznys model, jak prodávat naše služby. Proto jsme se rozhodli skočit na open source model a nabídnout naši technologickou platformu pro stavbu velkých e-shopů zdarma, všem, jak konkurenčním agentůrám, tak in-house vývojářům. Dáváme velkou hodnotu (do vývoje jsme dali několik miliónů korun) zadarmo s tím, že se nám vrátí ve službách okolo.

Na jaké zajímavé byznys modely jste narazili vy?

Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]