0

sdílení

3 důvody, proč bys neměl podceňovat sílu krátkého zdřímnutí

Henrieta Balázsová / 25. ledna 2017 / Tools a Produktivita

zdroj: tumblr.com

Zdřímnutí si během dne je velmi často spojováno s prokrastinací nebo s leností. Vůbec to však nemusí být pravda. Krátké zdřímnutí během dne ti dokáže přinést skvělé výhody, které by byla škoda nevyužít.

 

Výzkumy prokázaly, že zdřímnutí si bývá odsuzováno nespravedlivě. Může být totiž skvělým nástrojem k sebezdokonalení – může ti zlepšit zdraví, zvednout náladu, zvýšit tvou celkovou pohodu, produktivitu, ale dokonce i inteligenci. Toto jsou jeho největší benefity:

1. Zvyšuje bdělost

Studie NASA dokázala, že 40 minutový spánek během dne zvýší tvou bdělost až o neuvěřitelných 100%. Další studie zjistily, že 20 minutové zdřímnutí je účinnější, než 200 mg kofeinu (cca 2 šálky kávy).

2. Zlepšuje tvou paměť

Jednoduše řečeno – po zdřímnutí si toho zapamatuješ více a mnohem snadněji. Vědci z univerzity v Sársku v Německu zjistili, že krátký spánek v délce 45 až 60 minut dokáže zvýšit tvou schopnost učení a zapamatování až 5x.

3. Nakopne kreativitu

Zajímavá studie proběhla v roce 2013 na univerzitě v Georgetownu. Vědci sledovali mozkovou aktivitu lidí během krátkého zdřímnutí si. Všimli si, že levá strana mozku, která je zodpovědná za logiku a analýzu, víceméně odpočívala. Naopak pravá strana mozku, zodpovědná za tvůrčí a kreativní procesy, neustále pracovala. Právě to je důvodem toho, proč ses někdy probudil s nějakým novým nápadem. Část mozku zodpovědná za kreativitu totiž může během tvého spánku nerušeně pracuje, jelikož není rušena žádnými vnějšími vlivy.

Zdroj: youtube.com

3 tipy, jak maximalizovat účinky zdřímnutí si

# 1: Výzkumníci doporučují, aby sis během dne zdřímnul vždy ve stejnou dobu. Odhaduje se přitom, že nejvhodnější dobou je období mezi 13. a 15. hodinou odpoledne.

# 2: Pohlídej si, aby tvé zdřímnutí netrvalo příliš dlouho, to by totiž bylo kontraproduktivní a ty by ses cítil ještě víc unavený. Za optimální čas se považuje 10 – 20 minut. Po uplynutí 20 minut by ses totiž dostal do tvrdšího spánku, ze kterého by ses probudil ještě více unavený.

# 3: Expert na spánek Michael Breus zavedl pojem „napalatte“. Jde o spojení slov nap (zdřímnutí) a druhu kávy latte. „Napalatte“ funguje tak, že ihned po vypití odpolední kávy si na 20 minut zdřímneš. Káva za ten čas začne účinkovat a ty se vzbudíš nejen odpočinutý, ale i nabuzený a plný nové energie – efekt je totiž znásoben kombinací kávy + zdřímnutí. Breus tvrdí, že maximální koncentrace ti po tomto kombu vydrží až celé čtyři hodiny. Za pokus to stojí, co řekáš?

Zdroj: lifehack.org
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]