0

sdílení

2 věci, které musíš vědět, abys pro sebe získal více volného času

Henrieta Balázsová / 10. března 2017 / Tools a Produktivita

zdroj: pexels.com

Jsi v neustálém pracovním kolotoči, který tě obírá o veškerý volný čas pro sebe? Nemáš se kdy věnovat svým zálibám, které by ti pomohly zregenerovat se? V tom případě bys měl určitě vědět dvě věci, které ti při dostatečné sebekázni ušetří dostatek volného času na věci, které máš rád. 

 

1. Ve všem, co děláš, musíš být efektivní

Neustále se musíš sám sebe ptát: „Jak bych to mohl udělat co nejlépe?“. Soustřeď se na vše důležité a úkoly plň v takovém pořadí, aby dávaly co největší smysl. Opakem tohoto rozhodnutí je multitasking, kterému by ses měl při plnění pracovních úkolů za všech okolností vyhýbat.

Efektivita se dá využít všude, nejen při práci. Efektivním můžeš být při cvičení, při vaření, při úklidu či při cestě do práce. Pokud popřemýšlíš, jak dělat věci více efektivně a při několika činnostech, které děláš každý den, ušetříš byť jen 5 minut, denně jsou to ušetřené desítky minut, které můžeš věnovat procházce nebo četbě dobré knihy. Vyplatí se tedy popřemýšlet, jak dělat věci efektivněji, ne?

2. Buď pánem svého času, ne jeho sluhou

Pozorně si prostuduj svůj denní a týdenní rozvrh. Přemýšlej nad tím, jak vypadá a jak bys chtěl, aby vypadal. Pokud se chceš začít věnovat nějaké nové činnosti, musíš se na své dny podívat komplexně. Například – chtěl bys začít cvičit. Máš tedy 3 možnosti. Buď se budeš cvičení věnovat před prací, během práce nebo po práci. Při rozhodování si polož následující otázky:

  • Před prací. Jsi schopen vstát kvůli tomu dříve? Ovlivní to tvůj den negativně nebo pozitivně? Budeš mít dostatek spánku, i když si přivstaneš?
  • Během práce. Pokud pracuješ v kanceláři, můžeš si během pracovní doby alespoň na hodinu „odběhnout“? Pokud jsi freelancer a pracuješ z domu, nenaruší ti cvičení denní rozvrh? Nebo právě naopak, pracovalo by se ti ještě lépe?
  • Po práci. Nebýváš po práci zcela unavený a bez energie? Pokud budeš cvičit krátce před tím, než půjdeš do postele, usneš bez problémů?

Cvičení je samozřejmě jen příklad nějaké volnočasové aktivity, do příkladu si můžeš dosadit cokoliv, čemu by ses chtěl věnovat. Odpověz si na otázky a zařaď si svou zálibu do té části dne, v níž by ti nejvíce vyhovovala. Následně si nech alespoň 1 – 2 týdny prostoru, abys viděl, zda vše funguje podle tvých představ. Pokud ne, neváhej si ji přesunout a věnovat se jí jindy.

Zdroj: pexels.com

Na závěr

Bohužel není v naší moci den prodloužit a stíhat se tak věnovat všemu. Tvůj denní či týdenní rozvrh je proto otázkou tvých priorit. Nezapomínej především na to, že je velmi důležité udržovat svůj pracovní a soukromý život v rovnováze.

Pokud se chceš začít věnovat něčemu, co by pro tebe bylo prospěšné, na začátku bude tvé rozhodnutí možná spojené s tím, že budeš muset opustit svou komfortní zónu. Obecně však platí, že z jakéhokoliv nového návyku se stává po 21 dnech rutina, kterou bereš jako samozřejmost, dopřej si proto vždy dostatek času a především na sobě vnímej, jak na tebe změny působí.

Zdroj: lifehack.org
Přidat komentář (0)
[display_facebook_embed_rotate]