collagebyty
zdroj fotografie: favim.com

Proč mladí lidé přestali kupovat byty?

Vlastnit auto, byt či snad dům bylo donedávna měřítkem úspěchu. Dnes to však již neplatí. Stále větší počet mladých lidí po celém světě nemá zájem o koupi nemovitosti.

 

Výzkum ukazuje, že lidé ve věku 30 – 35 let, takzvaná generace milénia, kupují nemovitosti pouze zřídka. Dalším faktem je, že dokonce nenakupují ani velmi drahé věci. V USA se o této generací mluví také jako o generací nájemců. Sociologové zastávají názor, že důvodem je finanční krize, kterou trpí světové ekonomiky. A to je to, proč mají mladí strach z půjček nebo úvěrů. Nejdůležitějším faktem ale je, že tato generace má jiné hodnoty, než měli jejich rodiče. Častokrát přehodnocují koncepci úspěchu a koupi nemovitosti přiřazují k úspěchu pouze v případě, že jde o dlouhodobou investici s úmyslem jejího následného pronájmu. Investují raději do zkušeností, sportu, startupů. Jde o to, že nechtějí prosperitu a stabilitu, ale časovou flexibilitu, finanční a geografickou nezávislost.

A podnikatel SITS On A Beach Chair On The Beach Working On A Laptop Computer And Talking On The Phone With His surfboardů Sitting At His Feet;  Tarif Cadiz Andalusia Spain --- Image by © Ben Welsh / Design Pics / Corbisfoto: startitup.sk

Proč je to tak?

Stále více projevujeme menší zájem o materiální věci. Nač vlastnit auto, když si můžeme zavolat taxi, sdílet jízdu nebo použít veřejnou dopravou. Přece auto něco stojí, je třeba se o něj starat, dávat ho do servisu, platit pojistku či pohonné hmoty. Proč si kupovat domek na krásném místě a jezdit tam na prázdniny, když například Airbnb nabízí ubytování téměř na každém místě této planety? Buď si člověk vybere možnost, že bude splácet úvěr 30 let, nebo se smíří s tím, že si bude domov pronajímat. Podle Forbesu mění moderní člověk svou práci každé 3 roky. Za poslední dekádu přišli psychologové se zjištěními na podporu toho, že utrácet peníze za zážitky přináší více štěstí a pocitu pohody, než kupování si nových věcí.

Carevale 2002foto: startitup.sk

Díky zážitkům máme více přátel. Sociální interakce je mezi lidmi rozhodující, ať už se člověk cítí šťastný nebo ne. Mít více přátel nás dělá šťastnějšími. Budou tví kamarádi raději poslouchat příběhy, jak ses toulal po zajímavé zemi nebo kolik budeš splácet hypotéku? Pamatuj si, že i ze špatné zkušenosti může být dobrý příběh. Z hmotných věcí ne. Nakupování materiálních statků nám současně přináší starosti. Zejména v případě, že jsou tyto věci drahé. Pokud si koupíš dům, je třeba ho zařídit a starat se o něj, zvelebovat ho. Stále je však ohrožen, mohou ho vykrást, něco se pokazí. Totéž platí o autě. Ale nikdo si neodnese tvé zkušenosti a zážitky.

trave1foto: favim.com

Každá věc ztrácí v průběhu času svou hodnotu. Znáš to, jdeš si koupit mobilní telefon a jakmile ho zaplatíš, klesne jeho hodnota.

Naši rodiče neměli možnosti, které nabízí dnešní doba a nemohli cestovat tak, jako my. Nedostali příležitosti k zakládání si podniků, proto všechny své peníze investovali do domů a aut. Na zkušenostech a zážitcích opravdu záleží a častokrát se stává, že s nimi přicházejí i zajímavé příležitosti. Proto ber nejprve zkušenosti, to ostatní přijde později.

zdroj: brightside.me

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *